Contactcenter

20 mars, 2006

Kapitel 1 – Mats Olsson till er tjänst.


Jag heter Mats Olsson och jag har sålt min själ till djävulen. För 14 500 i månaden är jag är en callcenterhora i tjänst hos helvetets lägsta varelser. Det är mig du med ökad frustration och ”ditt samtal är viktigt för oss, du är nummer sjuttiotre i kön” i örat väntar på, det är mig du får vaga besked och löften som aldrig uppfylls av och mig du skriker på när din räkning är fel. Det är mig du hatar för kass hjälp och snorkig attityd när ditt Internet slutat fungera, det är mig du försöker beveka när du inte har råd att betala räkningen den här månaden, eftersom du fick akut tandvärk och tandläkaren skrattande plockade dig bar. Det är mig du strider med om vad avtalet egentligen gäller och huruvida du har rätt att säga upp det eller är bunden av 36 månaders bindningstid. Det är mig du gnäller på när bilden på ditt digitala TV-paket är värre än på en bulgarisk tv-apparat av tvättäkta öststatskvalité från 1963 och när din tidningsprenumeration bara försvinner i tomma intet för att aldrig någonsin bli återfunnen en frostig höstmorgon. Det är mig du skäller på, det är mig du gnäller på, det är mig du hatar och det är mig du kräver svar och åtgärder av, fast jag inte har några svar att ge eller några befogenheter att vidta några som helst åtgärder. Jag är den personliga representanten för det opersonliga samhället, jag är callcenterhoran du tömmer och glömmer din frustration över. Mats Olsson till din tjänst, svarar i telefon åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, fyrtiosju veckor om året på contactcentret.

Kort sagt är jag det näst lägsta som finns i vårt samhälle, det näst mest hatade och föraktade i mänsklig avskrädesväg man kan stöta på i vårt samhälle. Jag tillhör sådant du inte pissar på om det så brinner. Sådant du inte vet något om och, om Gud är god och stor, aldrig vill eller får veta något om heller. Jag är dock inte det absolut värsta avskum vårt samhälle kan bjuda på. Det mest hatade, avskydda och föraktade är naturligtvis telemarketarna. Om någon trampade på en telemarketare skulle de med avsmak skrapa det från sin sko med en pinne eller något. På något vis känns det alltid bra att man inte är ända där nere. Det är alltid lättare att ha det eländigt om någon annan har det värre, särskilt om denne någon har det mycket värre. En del av en kväljande, stinkande massa är vad jag är – fast det står ”contactcenteragent” på mitt anställningsavtal. Det måste vara någon form av synonym. Det moderna språket har, trots alla dumheter det innehåller, aldrig upphört att fascinera mig. Men mer om språk och sådant senare. Det här är min historia om conctactcentret och livet där. Folk tenderar att säga ”men oooh, så illa” och sedan så snabbt som bara möjligt, helst mitt i min mening, byta ämne de få gånger jag för mina anställningsförhållanden på tal. Så därför skriver jag ner det – du kan lägga ifrån dig det här, men du kan fan inte avbryta mig som du skulle gjort om jag berättat för dig ansikte mot ansikte. Här är min egna, högst personliga sanning om livet, eller frånvaron av det, i den lägsta, vidrigaste och mest onddjävla bransch som någonsin uppfunnits.

Etiketter: ,

26 Kommentarer:

  • Skönt att höra att jag inte tillhör den skara som står lägst.. ;-D

    By Anonymous Anonym, at 20 mars, 2006 18:03  

  • Grattis till första kommentaren. Och ja, det är alltid skönt att inte vara värst. §;cP

    By Blogger von Adler, at 20 mars, 2006 18:17  

  • Adler min vän... Jag är glad att du uttrycker dig för oss alla. ;)

    By Anonymous Anonym, at 20 mars, 2006 19:41  

  • coolt man kanske skulle börja jobba på callcenter verkar vara ett riktigt toppen jobb ju. Att få fördärva mäniskors liv är ju bara en bonus undrar om det står inskrivet i anställningsavtalet det där om att fördärva kundernas liv.

    By Anonymous Anonym, at 20 mars, 2006 20:57  

  • *LOL* Bästa jag läst på länge... och det vill inte säga lite.

    By Anonymous Anonym, at 21 mars, 2006 07:46  

  • Haha, jag har kommit på ett jobb som knäcker TM-anställda som fulsäljer. - Parkeringsvakt. Jag vågar påstå att jag hellre pratar med 14 TM-agenter under en bakfull förmiddag, 4ggr i månaden, än att min kära nazikälke får påhälsning av en lapplisa en gång om året. Dessutom så jobbar dom på provision...

    By Anonymous Anonym, at 22 mars, 2006 01:37  

  • Du tänker åt fel håll - vilket jobb är värst att HA? Är man parkeringsvakt får man i alla fall vara ute, har ansvar och befogenheter själv samt kan ha sin hjärna för sig själv stora delar av dagen. Klart bättre än callcenterjobb.

    By Blogger von Adler, at 22 mars, 2006 07:24  

  • Njae, jag håller inte med, hellre är jag gömd bakom ett headset och säger "det går tyvärr inte" än delar ut en lapp på 600 spänn öga mot öga med en förmodligen asförbannad bilägare (När det egentligen endast är att riva den förbannade boten). Iofs är det nog bara jag själv som är lite svagsint, men jag tror inte att folk kan vara så nitiska av natur, så dom blir säkert hårt indoktrinerade. Det positiva jag kan gå med på är att dom får gå omkring utomhus... Damn, nu kläcktes en liten tanke i min skalle. Om jag va P-vakt på Lidingö, eller riksdagsparkeringen så fan vilket roligt jobb!

    By Anonymous Anonym, at 23 mars, 2006 13:58  

  • Ja, men varje gång du säger "Det går inte." säger du det i örat på en person som kan svara, de flesta p-böter sätts nog bakom vindrutetorkaren när bilens ägare inte är på plats.

    By Blogger von Adler, at 23 mars, 2006 16:03  

  • Men.. det där med att inte vara lägst förstörde hela intrycket och gav en liten ljusglimt i det annars åt helvete dåliga livet i callcentret. Att folk alltid ska vara så positiva.. suck..

    By Anonymous Anonym, at 03 april, 2006 14:55  

  • Nej men se på faen.. Är det inte Adler som är i farten igen. Vi p å1st Line Compeer hälsar så gott. :D

    /Silvio

    By Anonymous Anonym, at 03 maj, 2006 15:05  

  • LoL. jag har lämnat avskrädet till callcenter o jobbar på äldreboende nu.
    / Kalle ( silvios ex-team)

    By Anonymous Anonym, at 03 maj, 2006 15:44  

  • Fluffis här...bra skrivna sanningar Bom...

    By Anonymous Anonym, at 19 juli, 2006 13:52  

  • Det känns som om du precis har beskrivit vårat bygge där vi sitter och slavar för ingenting. Tack!

    By Anonymous Anonym, at 07 augusti, 2006 11:21  

  • 14500? Jävla lyckost, jag får 13700...

    By Blogger Fogge, at 12 oktober, 2006 21:49  

  • Det är ju frivilligt, skaffa ett annat jobb då!?!

    By Anonymous Anonym, at 30 november, 2006 23:45  

  • Valfrihet - jag HAR ett annat jobb, NUMERA. På den tiden kunde jag inte få ett annat jobb. Mats Olsson kan inte heller få ett annat jobb, därav hans frustration. Jag antar att du kommer från förutsättningar där du kunnat skaffa dig kontakter som lett till ett jobb och aldrig suttit fast i något du hatar.

    By Blogger von Adler, at 01 december, 2006 07:18  

  • Tjena, mina förutsättnigar är inte bättre än dina, du har en bra utbildning, jag har ingen! Jag är nöjd, inte du... engagemang och mål i livet leder till drivkraft! Blir lite orolig faktiskt, ser inte mycket glädje i din tillvaro! Ingen tvingar dig eller mig att arbeta!

    By Anonymous Anonym, at 04 december, 2006 11:08  

  • Jag trivs jättebra nu och har nästan dubbelt så hög lön som då - jag har gått vidare. Kom ihåg att detta är en skönlitterär bok och inte en beskrivning av verkligheten just nu - då, mot slutet av min tid på callcenter, var det så här jag kände. Det var hösten 2004, IT-marknaden var fortfarande skitdålig och min hemstads (liten stad) marknad överfylld av 150 välutbildade och erfarna IT-människor från en nerlagd avdelning på ett storföretag.

    Tro mig, efter ett år eller mer på ett callcenter är det så här man blir. Jag lyckades slå mig fri, men jag har kollegor som är kvar än, vars initiativförmåga och vilja helt dövats av deras jobb. Det är det jag vill påskina med den här boken, om en bransch som är sjuk. För oavsett om du, jag och Kalle Nilsson lämnar den så finns den kvar och beter sig som svin mot nya människor.

    Det är även ett sätt för mig att skriva av mig bitterheten jag fortfarande känner över hur jag blev behandlad.

    Socialt stigma, a-kasseregler, avbetalningar, bostadslån o.s.v. tvingar människor att jobba. Personlig konkurs är egentligen inte ett alternativ.

    Det börjar bli en diskussion av det här, vi kanske skulle fortsätta den på forumet? http://www.sko.miun.se/vonadler/forum

    By Blogger von Adler, at 04 december, 2006 12:19  

  • hmmm står not found när jag försöker komma åt det dära forumet.

    Annars så tycker jag valfrihet kan dra åt helvete. Det är som adler säger. Jobba måste man om man inte är född med guldskeden i mun.

    En hemmagjord 100-% proof vetenskaplig snabbanalys av valfrihets lilla kväkande säger mig att han är medlem något av de blåborgerliga ungdomsförbunden.

    "engagemang och mål i livet leder till drivkraft!" ffs!!11

    Vem fan säger nån sån skit? Politiker och konsult (vräkigt överbetalt och innehållslöst) snack.

    Och är det nu så att du är nere i skiten med oss andra o sliter med nån montom människofientlig skit och ändå påstår att du är NÖJD (!) med tillvaron så lyder diagnosen; Slavmänniska. Du är den svansande hunden rakt igenom... som varje dag hunsas av husse. En husse du rycker ut och försvarar med höga skall mot oliktänkande. När någon avviker och ifrågasätter misären så blir det ju ett ifrågasättande av dig. Säger jag att den här tillvaron är meningslös så tar du det som att din tillvaro är meningslös.

    Din paroll är: Frihet är slaveri. Slaveri är frihet.

    ...

    Men alla är vi väl hundar i viss mån. Vi går ju tillbaks till jobbet och tar skiten från chefer, kunder och arbetskamrater varje dag. Vad vi än säger. Men att helt gå upp i detta o se det som den bästa av världar, det är fan sjukt på riktigt.

    By Anonymous Anonym, at 14 september, 2007 18:18  

  • Bra kommentar Kurtåke. Forumet tog jag ner eftersom det bara blev botspammat och ingen postade där.

    By Blogger von Adler, at 23 september, 2007 08:18  

  • Du är inte ensam, tro mej, jag är också där! Fast på ett annat ställe, och jag är såld för mindre pengar än dej... :) /M

    By Anonymous Anonym, at 24 september, 2008 10:37  

  • Jobbar på callcenter . 17.000kr ;)
    MVh
    R.M

    By Anonymous Anonym, at 23 oktober, 2008 07:47  

  • Tack for intiresny Blog

    By Anonymous Anonym, at 04 december, 2009 10:27  

  • Skönt att du inte är längst ner i helvetets krets - men tyvärr är jag det och jag kräks av bara tanken på det, uuuuuuuh :'( 8000:- i månaden efter skatt för heltids tjänst, lömska, falska säljcoacher och nyckfulla avskedningar. Vissa perioder mådde man rent av psykiskt dåligt och visste varken hur lönen blev eller hur länge man kan räkna med att stanna....

    By Anonymous danne, at 14 juli, 2010 11:05  

  • Kuken står på Mats Olsson, Kuken står på Mats Olsson, Kuken står på Mats Olsson, Här ska vi lira punk!
    Ooooh Ooooh, Kuken står, Kuken står!
    Ooooh Ooooh, Kuken står, Kuken står!
    Repeat

    -Eddie Meduza

    By Anonymous Anonym, at 08 mars, 2011 10:10  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se