Contactcenter

09 oktober, 2006

Kapitel 7 (forts 1).


Det är klart som fan det ska regna nu igen. Jag tror att om nördkollektivet fick veta att i Sverige, i min landsända, så finns det inte en chans att få sol på skärmen, eftersom solen aldrig någonsin lyser här, då skulle de vallfärda hit i stora skaror. I och för sig, enda jobben för nördar här är på Contactcentret, så det utjämnar säkert det hela.

Jag går och ångrar att jag inte stannade hemma ändå. Regnet, blåsten och den sura svettigheten i mina otvättade kläder får mig att känna mig extra miserabel. Jag känner mig som mitt tarmsystem brukar efter en extrastor med plusmeny hos Achmed, bara att hela livet är det där flottet som ska tvingas ner och bli till gaser, sur rännskit och och en myckenhet ojande över magproblem. Det är fuktigt ute, men inte så kallt. Jag kanske har lite, lite feber ändå? Jag svettas i alla fall som en gris och jag kan känna hur min hud liksom vill dra sig undan från mina sura och otrevliga, svettfuktiga kläder. Jag snörvlar och gör ett nytt uselt försök att tycka synd om mig själv istället för att ha dåligt samvete över min patetiskhet. Det misslyckas, förstås, precis som allt annat i mitt liv. Jag hackar vidare med sulorna i asfalten, orkar inte riktigt lyfta fötterna så högt som skulle behövas och drar fötterna efter mig. Jag vill verkligen inte till jobbet.

”God morgon, Mats.” hör jag en röst bakom mig. Jag stannar och vänder mig om. Det är n00by, iklädd en gammal ylleduffel och fuskkaschmirhalsduk. Han är på väg till jobbet han med.

”Ingenting gott med den…” mumlar jag som svar. ”Morrn n00by.” säger jag slutligen.

”Ingenting gott? Det är ju vår, snön är borta, gruset också!” säger n00by och försöker le. Jag kan dock se att hans ord är mer för egen konsumtion än för min skull. Han är inte direkt glad heller.

”Det är jobbit att det blir vår.” svarar jag. ”Man får så mycket ångest över att man inte är glad. Kvinnfolket klär av sig och påminner en om ens sexuella frustration. Det fina folket tar fram sina motorcyklar och sportbilar för att riktigt gnugga in mitt misslyckande i ansiktet på mig när de glider runt i solglasögon och tändkrämsreklamleenden.” jag vänder blicken mot den blygrå himlen som gör sitt bästa för att pissa på mig för att liksom understryka alltihop Jag tar av mig glasögonen, de är alldeles nersolkade av vatten och går knappt att se igenom. Inte för att det blir bättre utan, med min mullvadssyn, men ändå. ”Skönt att det reganr i alla fall, så man slipper dem.”

Jag kan höra hur n00by drar efter andan i ett försök att replikera. Så andas han ut i en suck och hans axlar sjunker ännu lite till.

”Är du någonsin glad, Mats?” frågar han till slut, när vi tillsammans börjat gå mot Contactcentret igen.

”Jag kan inte minnas sist jag var det. Mätt och full, ja. Men glad? Kan du minnas?” svarar jag och gnider min haka medan jag tänker. Fjunen har blivit lite långa, snart dags att raka sig igen.

”Nej… När du nämner det…” säger n00by och avslutar inte meningen. Vi är nu framme vid porten och drar upp den.

”Hur hamnade vi här?” säger han till slut medan jag flåsar uppför trappan med honom strax framför.

”Vem vet? Vill man ens veta?” svarar jag. ”Det viktiga är ju hur fan man tar sig härifrån.” säger jag och hör min röst skära sig i ren förtvivlan på sista stavelsen medan jag drar passerkortet och drar upp den gråmålade dörren och möts av den vanliga kakofonin av pressade röster, ringsignaler och spring. Jag har anlänt till Contactcentret igen.

Etiketter: ,

5 Kommentarer:

  • Aaah härligt, jag ser framför mig hur den här arbetsdagen kommer bli, mwahha.

    För att svara på det vi skrev i de tidigare kommentarerna, räcker det inte med att bo här i fjollträsk för att man ska bli bitter? Flyttade hit för en månad sen och man blir ju helt nedbruten bara man går ut och ser alla missanpassade storstadsbor som springer efter tunnelbanan när det går en ny 2 minuter senare.

    Anyways, det var ett litet sidospår. Men jag tycker du är jävligt bra på att klämma fram ångest när avsnitten väl kommer.
    Som ett stickspår till så kan jag avslöja att när den här bloggen började cirkulera på mitt gamla jobb så dementerade cheferna det med att "såhär är det väl ingen som uppträder här iallafall? Det förstår ju vem som helst att det här bara är lögner, såhär går det inte till i callcentervärlden" Men i själva verket så är det här ju en exakt beskrivning.

    Spännande.
    Fortsätt skriva :)

    By Anonymous Anonym, at 09 oktober, 2006 22:28  

  • Jag har turen att bo (i alla fall tillfälligt) så jag kan gå till jobbet, så jag slipper hetsen i tunnelbanan. Det är förbannat svårt att inte bli smittad av stressen när alla runt en stressar

    Haha, jag kan tänka mig att de dementerar allt. Själva sitter de ju inlåsta på sina kontor och ser bara att folk är sjuka hela tiden HELT utan anledning. Håhåjaja. Man kan ju i alla fall hoppas att om/när det blir en bok att den blir populär och folk får upp ögonen hur det egentligen är i callcentervärlden.

    By Blogger von Adler, at 10 oktober, 2006 08:04  

  • Callcentervärlden är ganska stor... jag har själv arbetat på callcenter i flera år, blir väl i runda slängar 4 år nu. Vilket får anses som veteran i dessa jobbsammanhang?. Det callcenter jag jobbade på var inte helt överjävligt, ångesten fanns men den var nog inte lika framträdande som i denna "boken". Detta var visserligen i Sverige, hur det är på Irland vet jag inte.

    Hursomhelst, så har detta callcenter jag jobbat på vart en schysst sak att ha i ryggsäcken när jag sökt andra jobb.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägget. Men jag gillar din kommande bok, jag kommer köpa den. Men för guds skull. ingen e-bok!! jag vill ha en riktig med papper, som jag kan hänga upp på dass ;)

    By Anonymous Anonym, at 10 oktober, 2006 22:12  

  • Jag slår vad om att du jobbade på HELPDESK snare än SUPPORT. På HELPDESK ger man företagssupport, ofta med remote takeover, fasta arbetstider, hyfsade löner och hyfsat kompetenta chefer. Detta beror på att HELPDESK ofta har ett kontrakt där de måste lösa en viss % av ärendena direkt i telefon och har en fast summa för det och väl specificerade krav i kontraktet. Företaget tjänar pengar på att LÖSA ärenden fort och bra. Budgeten är oftast mycket, mycket högre per samtal också.

    SUPPORT är till privatpersoner, oftast dygnet runt så du inte får några fasta arbetstider, företaget som gör supporten har betalt per samtal, de tjänar pengar på att utnyttja personal, ljuga för kunder och att ingetnign löses så att kunderna får ringa om och om igen.

    By Blogger von Adler, at 11 oktober, 2006 07:44  

  • på mitt jobb har vi en helpdesk som kickar in om vi får problem. ett mail och problemet är löst inom 1 timme (oftast).

    privat när jag är i kontakt med support så är det konstant jidder och krångel.

    så visst är det skillnad på helpdesk/support

    By Blogger Stefan, at 11 oktober, 2006 17:25  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se