Contactcenter

11 oktober, 2006

Kapitel 7 (forts 2).


Jag och n00by kränger under tystnad av oss våra ytterkläder och hänger dem bland de andra i det svårt överfyllda och av surt tyg stinkande kapprummet på Contactcentret. Det ser ut som väggen fått en mörk och våt mustasch av jackor och rockar.

När vi är på väg in i supportsalen möter vi Sune Cawe som har Bengt strax bakom sig. Sune är chef, så Bengt går två steg bakom. Bengt är en lång, mager och nervös nittonåring helt utan pondus, respekt eller ryggrad. Han har tunna läppar som han konstant slickar sig om i ett slags nervöst försök att ta mod till sig innan han säger något. Han har en smutsblond kalufs och små båglösa glasögon och en stor näsa som dominerar hans anletsdrag. Skinnet verkar liksom utspänt över näsa och kindben, som om det inte var dimensionerat för dessa drag i hans annars magra ansikte. Bengt är bland de mest avskydda på Contactcentret, mest för att han ljuger för kunder på industriell skala och låter andra ta skiten för det när kunderna ringer tillbaka och är flyförbannade över allt han lovat när ingenting hänt. Att ledningen ständigt ger honom belöningar och framhåller honom som ett gott exempel alla borde följa eftersom han tar så mycket samtal gör inte saken bättre heller.

”Ah!” hör jag Sune säga. Fan också! Jag försökte passera dem och stirra i backen. Om man går fort och undviker ögonkontakt kan man ibland komma undan, men uppenbarligen inte denna gång.

”Här har ni er nya teamleader!” säger Sune med ett brett leende och sträcker lite på sig för att komma åt att klappa Bengt på axeln i en extremt fejkad familjär gest.

Jag håller på att smälla av. Herregud. Bengt, teamleader?

”Jaha… Mmm…” mumlar jag och tränger mig förbi i korridoren. Ett snabbt ögonkast mot Sune berättar att han är lite förvånad över min brist på entusiasm. Med n00by i släptåg tränger jag djupare in i Contactcentret, flyr från Sune och ledningens nya idiotdocka.

”Herregud!” hör jag n00by kvida bakom mig.

”Vadå, är du förvånad?” säger jag med viss resignation.

”Han är ju yngre än jag!” utbrister n00by.

”Kraven för att bli befodrad på det här stället inkluderar inte en ålder att kunna gå på systemet och köpa sin egen bärs.” svarar jag och sätter mig tungt i en av de usla kontorsstolarna vid ett ledigt skrivbord och slår på datorn. Stolen knarrar protesterande under min tyngd och hur jag slänger mig den.

”Men… Han missköter ju jobbet! Han kommer på morgonen och slår igång fjärrskrivbordet och drar igång filmer på sin hemdator, lutar sig bakåt och säger till varje kund att det är driftstörningar i deras område just nu och att de ska försöka igen senare!” n00by är röd i ansiktet och vevar med sina armar så att den vackert strukna mossgröna skjortan skrynklar sig. Jag tror faktiskt inte att jag sett honom så upprörd förut.

”Tja… Svenne har varit sjukskriven länge och Andersson har skött allt riktigt teamleaderjobb. Men de kan inte befordra honom, eller mig eller Peter eller någon annan som varit här länge.”

”Varför i hela friden inte?!” utropar n00by förtvivlat.

”Därför att vi har en negativ attityd och är ute i kylan. Vi ger dessutom riktig support ibland, så vi tar inte alls lika många samtal. Sådant kan man inte premiera. Att Bengt inte har pondus, respekt, egen vilja eller någon egentlig tankeförmåga rör inte dem. De hoppas han ska få alla att ta lika många samtal som han tar.” svarar jag lakoniskt och stirrar på windows-startup-skärmen.

”De kan ju inte veta hur han är, det måste ha blivit något fel!” fortsätter n00by.

”De vill ha en lydig ja-sägare som jag skyffla skit nedåt och inte komma med något uppåt, och det har de fått.” säger jag med ett ironiskt flin. ”Du måste förstå att det här företaget är som ett gäng apor i ett träd. En apa som tittar ner ser bara leende ansikten. En apa som tittar uppåt ser bara en massa arslen. Ledningen vill INTE att något rubbar deras världsbild, de tycker om att titta ned och se leende ansikten.”

Jag höjer blicken från min loginruta och ser n00by stå sammanbiten och koncentrerad som aldrig förr.

”Jag ska gå och prata med Sune, så här kan vi inte ha det!” säger han till slut och stegar bort mot ledningskorridoren med bestämda steg.

”Nej, n00by! De vill inte… Kom tillbaka!” skriker jag futilt efter honom. Fan. Låt honom sabba för sig själv då, djävla idiot. Jag sjunker ner lite mer i stolen och kopplar in mig på telefonisystemet. Han är snart tillbaka.

Etiketter: ,

8 Kommentarer:

  • Ni får hålla till godo med att få på onsdag kväll, jag orkar fan inte gå upp och posta imorgon bitti. §:c)

    By Blogger von Adler, at 11 oktober, 2006 21:54  

  • Måste få säga, har läst din blogg lite sporadiskt och känner igen mig i alla avseenden. Har jobbat på ett contactcenter i 5 år snart. Min sista dag kommer vara efter exakt 5 år och en dag. Har haft panikångest och mått kasst senaste halvåret och nu fick jag helt enkelt NOOOOG. Så jag sade upp mig! Man kan tycka att det är helt sjukt med tanke på att man inte vill vara arbetslös i dagens Höger-Sverige, men vad gör man? Hälsa och själ går före i alla lägen. Kommer följa din blogg och se hur det går för dig. =) Ha det!

    By Anonymous Anonym, at 11 oktober, 2006 22:11  

  • Nej! N00by! Vad gör du? Aja, det är ju ändå på tiden att någon sätter cheferna på plats. Sparken för n00by inom 2 updates?

    By Anonymous Anonym, at 12 oktober, 2006 13:24  

  • "Sparken för n00by inom 2 updates?" Föga troligt. Man får inte sparken från ett ContactCenter, enligt mina erfarenheter. Timmanställda slutar man ringa in...
    Så, n00by, timmis eller fast kan avgöra ditt öde (har läst hela boken men kommer inte ihåg om det nämnts hans anställningsform). Han KAN ju lyckas skrämma skiten ut dom så dom faktiskt reagerar också, vem vet. n00by kanske får tjänsten, han har väl inge dåliga siffror, eller...?

    By Anonymous Anonym, at 12 oktober, 2006 17:12  

  • Ojoj. Kan bara säga att den här bloggboken gör storsuccé på en av dom större supportrarna i sverige :)

    Man känner igen stora delar av bitterheten som beskrivs och vissa situtationer. Dock har vi på det stora ceriserosa telebolaget en aning bättre stämning på våran arbetsplats ;) Kenneltantepisoden är en riktigt höjdare!

    Bra jobbat helt enkelt, fortsätt så...

    Själv tror jag n00by blir chef.

    By Anonymous Anonym, at 13 oktober, 2006 08:51  

  • Det är som en spegel att läsa det här. både en spegel mot sig själv när man tittar på mats olsson, och en spegel vänt mot sin arbetsgivare, det stora, onda callcentret, där arbetaren med sorg, förskräckelse, ilska och uppgivenhet ser hur chefer och uppdragsgivare mer o mer driver allt i botten. ilskan över alla idioter man pratar med varje dag, och bitterheten man känner när man får kritik för lågt antal tagna samtal när man vet att man istället har hjälpt uppdragsgivarens kund istället för att som många andra koppla dom vidare.
    förvåningen över hur streck i ett statistikverktyg över sålda tjänster räknas som kundvård, när riktig kundvård inte går att mäta...
    I am user support! VIOLATE ME!

    By Anonymous Anonym, at 15 oktober, 2006 23:02  

  • Hehe hatar sånna medarbetare som beskrivs just här. Vet inte varför med det jobbade precis en sån på supporten som jag jobbade på en gång i tiden. Han lovade massor till kunderna, ljög och hade sig och loggade aldrig vad som sas. Men han var en jävel på att ta samtal, Vann ALLTID den prestigefyllda "mest samtal i månaden" tävligen men jag lovar att löste aldrig några verkliga problem.

    Det enda han lyckades göra var att skapa en massa mer samtal till callcentret vilket är bra(om man är chef och tjänar mer pengar på det), samtidigt som han skapade oändlig irritation och massa onödigt jobb när kunder ringde in till nån stackars ärlig supportare som sa att det inte alls varit problem i deras område och löste problemet genom att starta om modemet eller denna gång faktist felanmäla skiten så att kunden snabbare får tillbaka sitt internet.

    Konstigt nog använde han också fjärrskrivbord........

    Keep writing.....

    By Anonymous Anonym, at 16 oktober, 2006 14:56  

  • Har en precis sådan "Team Leader". Apan leder team av nätverksingengörer men fattar själv inte ett dugg. Glasögon, ladda ner filmer, oh, ja...dessutom är han FAST (anti-pirat organisation här i England) medlem...lol

    Din beskrivning är mitt i prick.

    By Anonymous Anonym, at 16 oktober, 2006 18:38  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se