Contactcenter

24 maj, 2007

Kapitel 12 (forts 4).


”Vad är det som har hänt?” säger jag med missmod i rösten.

”Det näst värsta som kunde hända.” svarar Andersson och skakar på huvudet.

”Vadå? Ska det inte bli någon backofficeavdelning?” undrar jag med ett hugg någonstans i magtrakten. Det vore ju just typiskt.

”Nej, inte fullt så illa, men inte långt ifrån.” svarar Andersson och nickar åt Roger som legat och tjuvlyssnat under skrivbordet, helt utan Torped-Olgas vetskap, och nu försvinner iväg med väl förrättat värv med nätverkskablarna. ”Olga ska bli chef över backofficegruppen.”

”Va?!” vräker jag ur mig.

”Ja, det är nya raka rör från ledningen i hundraåttio graders vinkel.” fortsätter Andersson och sätter sig tungt på en kontorsstol som knarrande protesterar under den omilda behandlingen. Kontorsmöblerna i den är salen har nog inte använts på ett tag. Säkert har de stått inlåsta av bokföringstekniska skäl – möbler som inte används har inget slitage och därför ingen värdeminskning och är därför ingen förlust vid kvartalsbokslutet, om man använder vår lednings uppfinningsrika bokföringskonst. Ryktena går från vikarierna på ekonomiavdelningen. Det är nästan samma personalomsättning där som vid telefonerna, tydligen. Ekonomichefen ska enligt samma rykten tafsa på samtliga unga ekonomisnärtor som fortfarande går ekonomiprogrammet på högskolan här i stan.

”Jag ska bara vara teknisk teamleader. Jag ska ha jobbet, ansvaret och ta skulden när allt går åt helvete, men jag ska tydligen inte ha någon lön för det. Ledningen har beslutat att Olga ska vara ’strategisk chef’ och fatta besluten.” fortsätter Andersson och himlar med ögonen under sina tunga, halvslutna ögonlock.

”Hur många ’strategiska beslut’ kan det egentligen handla om?” undrar jag.

”Jag kan tänka mig en del.” svarar Andersson. ”Ledningen tror att de nu stoppat undan henne där hon gör minst skad… förlåt, där hennes ’talang kommer mest till nytta’, men de fattar inte vad hon kan göra med en liten grupp i ett pilotprojekt. Bye bye arbetsmoral.” avslutar Andersson.

”Va?” säger jag. Jag hänger inte riktigt med. Jag vet att Torped-Olga är illa, men HUR illa kan det egentligen vara?

”Hon kommer besluta hur resurserna fördelas. Hon har en förmåga att ta in allt möjligt arbete med ett strålande leende och ’självklart fixar vi det’, med konsekvensen att de som jobbar under henne inte hinner med. Hon gör allt för att vara populär hos TeleNet24 och ledningen, ljuger som en häst travar och påstår att allt ’går så bra, så bra’, medan de som jobbar under henne går på knäna. Hon är fan falskheten personifierad.”

Andersson har jobbat upp en rodnad i sitt annars ganska bleka ansikte och ögonen kokar av vrede. Där finns det förstahandserfarenhet, inser jag. Jag umgås för lite med våra teamleaders, jag får för lite skvaller från ledningshåll, märker jag.

”Vi får väl försöka ändå…?” försöker jag försiktigt. Även med Torped-Olga som galjonsfigur borde det vara bättre att sitta på mail än att vara slav under den dubbelt förbannade och snorluktande telefondjäveln.

”Ja, jag antar det.” säger Andersson och lugnar ner sig lite. ”Du har rätt, vi får fortsätta att kämpa och hitta vägar att dribbla det misslyckade kakbaket runt Olga.”

”Det misslyckade kakbaket?” undrar jag förvånat.

”Pucken, förstås.” svarar Andersson och flinar lite igen. ”Ser du inte på hockey, Mats? Tio hungriga, håriga karlar som desperat jagar ett misslyckat kakbak. Herregud, ge dem lite sockerkaka om de är SÅ sötsugna, säger jag. Frugan min kan baka!”

Jag kan inte låta bli att flina brett. Jag visste inte att Andersson var nästan lika anti-sport som jag.

”Nåja, nu får vi ta itu med mailen, Mats. Om du sätter dig och svarar på de längst upp så tar jag surdegen längst ned. Det är inte mer än rätt att jag som ansvarig får ta det.”

Jag grymtar något slags jakande svar och sätter mig ner igen. Snart kommer tröttheten och huvudvärken krypande tillbaka, men jag ignorerar dem i största möjliga mån. Fåse, samma person som tidigare klagar på att han får spam-mail som inte är adresserade till honom. Jag svarar återigen artigt och refererar till tidigare svar för en utförlig beskrivning av problemet och möjliga åtgärder. Det strömmar in mail och jag försöker desperat hålla undan. Någon undrar om priserna på ADSL och jag klipper och klistrar från TeleNet24s hemsida och skickar raskt iväg svaret. Efter ungefär trettio sekunder kommer ett svar på mitt svar. Vad nu då?

Jag öppnar det nya mailet eftersom det är överst. ’Tack för svar, det är första gången jag får svar av en ISP på under tjugo sekunder. Skitbra jobbat!’ står det. Vafanken? Jag tittar på datum- och klockslagsstämpel, och visst fan har jag svarat fjorton sekunder efter att han skickat mailet. Ganska imponerande! Jag unnar mig att känna lite stolthet och glömmer nästan bort huvudvärken. Jag skulle kunna vänja mig vid att jobba med mail, tänker jag när jag för en stund lystnar på avsaknaden av ringande telefoner och pressade, stressade röster. Det är som balsam för min korrumperade och nattsvart cyniska själ.

Etiketter: ,

9 Kommentarer:

  • Härligt när det flödar inlägg!

    By Anonymous Anonym, at 24 maj, 2007 21:33  

  • "Bla, bla, bla, bla..." Tycker folk seriöst att denna smörja är intressant läsning? Jag harvade mig fram i ett par kapitel, men det enda jag fick ut av dem var en frustration över att du Adler inte ens kunde stava till 'Troglodyt'. Ja, jag har jobbat som tekniker på en support på ett callcenter. Klart fan man blir sjuk och deprimerad av att bara äta choklad hela dagarna och sitta och vara bitter, ryck upp dig grabben, mamma och pappa kan nog hjälpa dig att få tröst.

    Så, en stilla vädjan, snälla sluta med detta kapitel, Internet behöver verkligen inte dig Adler. Så, go to sleep och jobba istället, betala skatt och låt den begränsade ytan som är vårt vackra internet fyllas av porr istället.

    By Anonymous Anonym, at 27 maj, 2007 12:09  

  • Tja, med över 50 000 views så gör uppenbarligen någon det. Du tyckte uppenbarligen att det var intressant nog för att läsa på 18 sidor under 41 minuter och 52 sekunder och sedan skriva en kommentar också. Dessutom gjort från en företagsuppkoppling - Infrasystems Stockholm AB i Solna. Sitter du och surfar på arbetstid, kanske?

    Jag skiter ganska högaktningsfullt i din åsikt huruvida Internet behöver mig eller inte - till skillnad från dig så utger jag mig inte för att veta vad miljoner Internetanvändare vill läsa eller inte. Internet är knappast en begränsad yta, stör det dig att jag skriver på den behöver du faktiskt inte komma hit.

    Så det finns inget som helst systemfel när så många (om du kollar kommentarerna) är så bittra? Det är helt ens eget fel? Jobbade du verkligen på ett callcenter, eller var det en helpdesk? Hur länge jobbade du där?

    Om du inte har bättre kritik på boken än stavningen på ett ord och min karaktär och vikt undrar jag om du egentligen har någon saklig kritik att komma med alls?

    Du är välkommen att komma tillbaka, läsa mer och ge saklig kritik på det skrivna istället för att attackera min karaktär i avsaknad av riktiga argument.

    By Blogger von Adler, at 27 maj, 2007 12:31  

  • kick ass kommentar och grymt bra tips
    ryck upp dig grabben

    man kan ju undra varför folk mår dåligt när det finns så bra tips...
    - lilla gumman lägg ifrån dig rakbladet och sluta upp med anorexin, ryck upp dig i stället...

    Grymt. Verkligen. Absolut.

    By Anonymous Anonym, at 27 maj, 2007 12:52  

  • Är det inte lite väl hycklande att kritisera stavning när man själv radar svengelska huvudsatser på varandra så att det står härliga till? Du är inget ljust och skinande fyrtorn av korrekt språkbruk du heller skall du veta. Om du vill slå ett slag för att internet skall vara så lättläst som möjligt, så tycker jag du skall lära dig använda MENINGAR. De börjar med en stor bokstav och innehåller ett subjekt samt ett predikat. Lycka till!

    By Anonymous Anonym, at 27 maj, 2007 17:47  

  • Usch och åter fy. En jävla allmäntyckare. Sånna som har åsikter om allt som alla andra gör. Gärna utan att satt sig in i vad det handlar om.

    Bara för att de är på internet så tror de att de kan stövla in å rapa ur sig sin galla helt fritt. Bannar man dem börjar de vråla om yttrandefrihet. Sin rätt att springa fram till vem som helst å förolämpa och störa dem.

    ....

    En snubbe sitter på ett litet nergånget fik. Han har kvällen till ära bestämt sig för att bjuda på en god historia. En historia byggd på egna erfarenheter. Han talar till alla som vill lyssna och låter oss dessutom komma med instick och en å annan fråga. Vi som lyssnar sörplar förnöjt på vårt kaffe allt eftersom contaktcenter-horan Mats Olssons äventyr rullas upp för oss.

    Heltplötsligt traskar en snubbe med haverist utseende in i fiket. Han ställer sig med armarna i kors, lyssnar lite oengagerat i ungefär två minuter och avbryter sedan våran historieberättare. "Du snackar bara skit och ljuger. Ingen här inne är intresserad av vad du tycker. Jag tycker du ska sticka härifrån".

    ...

    Bad skulle hänt haveristen i det här läget? Jag gissar på gatlopp eller åtminstone ett kok stryk. Och det med all rätta. Samma borde gälla på internet.

    By Anonymous Anonym, at 27 maj, 2007 22:57  

  • Heh, man undrar om det inte är Sune Cawe himself som har hittat till tangentbordet.

    Eller möjligen en avundsjuk idiot.

    Nåja, idioter finns överallt. Keep it up man! Skrivler ...

    // Westinghouse

    By Anonymous Anonym, at 28 maj, 2007 13:37  

  • *kramar om*

    (Have YOU hugged a hater today?)

    ;)

    Puss på'rej, Adler. Du är bäst!

    By Blogger Traxy, at 20 juli, 2007 22:54  

  • Tack för stödet alla, särskilt kurtan. Väl skrivet. Bra länk traxy!! §:cD

    By Blogger von Adler, at 05 augusti, 2007 11:10  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se