Contactcenter

13 december, 2007

Kapitel 19 (forts 6).


Jag blir förvånansvärt snabbt kopplad till ett ombud på facket och förklarar situationen, att jag anser det vara en omorganisation, vad jag läst i kollektivavtalet om det, om förhandlingen, om det mail jag fått nu och om mina misstankar att min roll som skyddsombud och mitt åtgärder som ordförande i fackklubben kanske påverkat. Gubben lyssnar och grymtar något då och då till jag är klar.

”Ja, jag tycker du verkar ha rätt. Vi gör en kallelse till centrala förhandlingar härifrån till arbetsgivarorganisationen, så får vi se om det inte får fart på dem. Om ni vill sluta tror jag knappast arbetsgivarorganisationen kommer att försöka fajtas, de säger åt ditt företag att släppa det hela eller sköta sig själva. Om de är dumma nog att försöka med det så kan vi nog mosa dem.” säger han till mig och ger mig sitt mobilnummer och direktnummer ifall något skulle hända. För en gångs skull känner jag att facket är på min sida när jag lägger på och börjar förklara situationen för Erik och Bensin-Micke som stått bredvid under hela samtalet, Bensin-Micke vit i ansiktet av rädsla för att bli sparkad på det vis som hotats.

”Facket verkar i alla fall kunna se till att vi sparkas på rätt sätt.” säger jag med ett blekt leende och försöker verka mer självsäker än jag är. Leker jag med deras jobb, deras liv, för min egen prestiges skull? Tänk om Contactcentret får stöd av sin arbetsgivarorganisation och facket backar? Då går det åt helvete, och jag har gett dem en massa falskt hopp. Fyfan, vilken svikare jag vore då. Jag skjuter de tankarna åt sidan. De vill kämpa de också, det är inte bara min kamp det här.

Andersson bara skakar på huvudet. Han säger att han vill att jag ska stanna, men att han förstår att jag vill bort och att han inte kan erbjuda någonting riktigt nu när de lagt ner hans team. ”Hoppas det går bra med facket!” säger han olyckligt. Han tar nog på sig skuld och tycker att om han bara kunnat försvara backofficegruppen skulle inte allt detta hänt.

Jag struntar i Fisk-Peders mail och fortsätter att jobba. Dagen efter får jag en påstötning om det, men ignorerar den också. Andersson frågar mig hur jag känner inför att sluta. Han försöker väl, vill så väl, men nu får han svar på tal snarare än de vanliga glädjetjuten eller undvikande plattityderna.

”Jo, jag satte mig igår och gick igenom det.” säger jag.

”Gick igenom det?” frågar han, med en viss förvirring skriven i ansiktet.

”Jo, jag satte mig ner och räknade på ekonomin. Sedan tog jag alla utgifter jag har en och en och vägde dem mot jobbet. Älskar jag det här mer än jag hatar mitt jobb? Det var väldigt mycket som man tyckt var oumbärligt som plötsligt vägde väldigt lätt. Det blir knapert, men jag kommer att klara mig.”

Andersson skakar mest på huvudet, men ler lite också. ”Det var ett smart sätt. Jag har ju fru och barn jag…” säger han lite sorgset. Jag märker att han är trött han med, det gör ont att hoppas, jobba hårt för något och sedan få det ryckt ur händerna och det måste ha varit värst för Andersson.

Det kommer inga fler påminnelser på Fisk-Peders mail, så jag antar att kallelsen till centrala förhandlingar kommit från facket. Så dyker det plötsligt upp en begäran, ja, en begäran, inte en kallelse, om ett möte med backofficegruppen. Den ödmjuka formuleringen gör mig misstänksam och jag ringer till ombudet, som dock säger att de inte fått något svar på sin kallelse än och rekommenderar mig att gå på mötet men vara försiktig. Jag pratar med Erik och Bensin-Micke och vi är överrens om att hålla ihop. Erik tänker inte sluta, men han är ändå med på att vara med och kräva att det ska erbjudas. Så går vi i samlad tropp tillsammans med Andersson till konferensrummet där en ensam Fisk-Peder sitter med uppkavlade skjortärmar och ser mindre strikt ut än jag sett honom innan, han ler till och med lite blekt, något som förmodligen ska verka inbjudande, men mest känns obehagligt med tanke på hans mail tidigare.

”Hej, tack för att ni kunde komma.” säger han med mjukt tonfall. ”Jag ska gå rakt på sak. Det gäller omorganisationen…” sa han omorganisation? Sa fanskapet det? Jag vågar knappt tro det. ”Det har ju varit några tråkiga vändor, men nu vill vi stryka ett streck över det.” han tar fram åtta papper och lägger fram två framför var och en av oss. ”Här erbjuder företaget, som man ska vid omorganisation, vidare tjänst på supportgruppen eller avsked för arbetsbrist. Så skriv på det papper för det du väljer.” De andra tittar på mig och jag nickar. Själv skriver jag på uppsägningen, vilket Bensin-Micke också gör. Erik och Andersson skriver på att de accepterar icke likvärdiga tjänster. Vi ger papperen till fisken och går sedan ut, där Bensin-Micke juckar i luften, tar vansinniga danssteg och snurrar runt, något som hade passat till vilda glädjetjut som han måste hålla inne eftersom kundtjänstarna sitter runt oss och pratar med kunder.

”Host, host. Jag är lite krasslig. Måste nog gå hem, kommer nog vara lite sjukskriven den här månaden.” säger han och greppar sin jacka när vi kommit tillbaka till backofficesalen. ”Hörs!” säger han och försvinner iväg till tre förvånat blinkande ögonpar.

”Jaha, det här är väl slutet då.” säger Andersson melankoliskt.

”Om två veckor i alla fall. Jag har en månads uppsägningstid, men två veckors flex.” svarar jag och rycker på axlarna. Det känns på något vis overkligt. Ett antiklimax. Erik ser oerhört olycklig ut, men säger ingenting, utan sätter sig vid sin dator och kurar ihop bakom skärmen som han brukar, så han knappt syns.

De två veckorna flyter på ett näst intill overkligt sätt. Jag är på jobbet och gör det jag ska och alla i ledningen tycks sky mig som pesten. Jag har jobbat här i tre och ett halv år, men inte en enda av dem verkar vilja säga hej då eller ens byta något ord med mig. Det är knappast något ’du har inte ångrat dig?’ eller ’det finns en dörr på glänt ifall du skulle vilja’ här inte. Det kommer ett besök från TeleNet24 och jag får veta av Andersson att han har stränga order av ledningen att se till att jag inte går nära dem. Jag bryr mig inte, jag har ingen lust att skrika och gorma, jag har fått vad jag ville, snart är jag fanimig fri. Dock kullkastas samtliga planer när Herbert, TeleNet24s teknikchef, helt sonika stegar in i backofficesalen och bort till mig.

”Hej Mats!” säger han, ler mot mig och sträcker fram handen. Förvirrat skakar jag den. ”Ja, jag hörde att du ska sluta. Du har ju jobbat länge för oss, så det är ju lite tråkigt. Jag ville bara säga att vi uppskattat allt du gjort för oss och att alla vi på TeleNet24 önskar dig lycka till i framtiden.”

”T-tack.” stammar jag fram och ler när Herbert försvinner igen. Jag hade ingen aning om att han visste vem jag var. Och att han tackar och önskar lycka till när ingen i ledningen säger ett ord till mig.

Så är det vips sista dagen. Jag tar reda på filer och telefonnummer jag vill spara, rader filer, forwardar vissa guldkorn till mail jag fått genom åren och filar på ett avskedsmail. Plötsligt står Erik bredvid mig.

”Du som kan det här med fack och så, hur slutar jag på ett sätt som skadar Contactcentret maximalt?” säger han gravallvarligt. ”Helst på ett sätt som inte skadar mig så mycket, men det är inte absolut nödvändigt.”

Jag kan inte låta bli at skratta, reser mig, lägger en arm om hans axlar och sträcker fram ett uppsträckt pekfinger framför oss.

”Jo, så här ska du göra. Du ska vara sjuk fjorton dagar, jobba en dag, vara sjuk fjorton dagar, jobba en dag och så vidare så länge du någonsin kan.”

”Varför det?”

”Jo, du får visserligen karensdagar och bara åttio procent sjuklön, men arbetsgivaren betalar hela sjuklönen de första två veckorna och det är den tid du kan gå sjuk utan sjukintyg. Upprepa så länge du behöver för att få a-kassa, sedan går du till en läkare eller psykolog och får honom att skriva ett intyg att jobbet är dåligt för din hälsa, vilket borde gå bra om du kan visa upp en sådan sjukfrånvaro, då kan du säga upp dig utan att få karens.”

Han bryter sig loss och tittar på mig en kort stund.

”Det är fanimig briljant. Jag är nog sjuk imorgon.” säger han med ett elakt leende, som jag besvarar på samma sätt.

Så går jag bort till chefskorridoren och knackar på hos Fisk-Peder, som verkar aningen överraskad att se mig när han bett mig kliva in.

”Jag skulle hämta arbetsintyg till a-kassan och arbetsbetyg.” säger jag.

”De är inte klara.” svarar han irriterat. ”Du får komma tillbaka imorgon.” Nu blir jag irriterad.

”Nej, du har haft två veckor på dig att fixa det. Du får ordna det nu.” ryter jag till, förvånad över styrkan i min egen röst. Fisk-Peder blinkar förvånat till och drar tillbaka huvudet en bit.

”Jaja, du får komma tillbaka om två timmar, så ska jag ha ordnat det.” mumlar han fram. Jag nickar och går tillbaka till min arbetsplats. Dags att skicka ut mitt avskedsmail.

’ Hej allihop.

Här kommer mitt avskedsmail, jag jobbar min sista dag här på Contactcentret idag. Ursäkta den stora textmassan, är du inte instresserad, bara radera eller scrolla längst ner, där lite kontaktinformation finns.

Ha det bra i vidare äventyr.

Vi börjar från första början. Vem kan glömma de där magiska dagarna i maj 2001, då man kom för utbildning på avtalad tid, fem timanställda utan en aning om någonting. Vi plingar på och möts av en person ur ledningen som frågar ”Vilka är ni?” för att sedan försvinna en kvart och försöka ta reda på vilka vi var och varför vi var där för utbildning. Vi fick en rundgång på företaget den dagen, men ingen utbildning.

Sedan får man inte glömma turerna kring våra anställningskontrakt – som var fel. Påskrivna och lagliga, var de. Det stod lön innevarande månad på dem. Vad skoj det var när inga pengar kom och hyran skulle betalas. Men frekventa kontakter per mail hade man när man försökte ta reda på varför och hävda sin rätt, det vill säga det som stod på anställningskontraktet och försöka diskutera någon slags lösning. Ingen ville prata med mig ansikte mot ansikte. Nåja, efter att ha hotats om omedelbart avsked var man väl tvungen att skriva på ett korrekt kontrakt.

Det fortsatte ju lite i samma stil – vem kan glömma Anderssons underbara mail?

”Det kanske inte börjar någon hos oss på Måndag. Det kanske inte kommer någon alls? Om någon kommer som ingen vet vad den personen heter, vet ingen heller riktigt vart han ska börja. Kanske här, kanske på digitaltv eller så kanske han har semester tills 1 Augusti? Vad vet jag......? Om det ändå dyker upp någon person så kanske heter han Fredrik eller Mats. Jag hoppas dom eller han som kanske kommer på måndag ska känna sig välkommen till oss eller till digitaltvgruppen.

/Super jag som snart har semester”

Sedan förrförra sommaren, efter två veckor av att inte ha klarat målen (och mycket gnäll per mail om det) så fick vi veta att vi skulle svara på trafikupplysningen också. ”Vi har kapacitet för det här.” 70% fler samtal. Det gick som det gick, det. §:c)

Underligt hur alla omorganisationer och förändringar tycks komma när Andersson har semester? §:cD

Förrförra Hösten var arbetsmoralen så låg att VD var tvungen att vara med på ett möte och säga att ”Om det inte blir bättre måste vi fundera på om vi överhuvudtaget ska ha en supportgrupp på det här företaget.” Ledningens förmåga att höja arbetsmoralen hos utslitna människor har aldrig varit större. §:cP

Nåja, moralhöjande var ju i alla fall mail som detta:

”Hej,

Jag ser att samtalstiden för TN24 faktura är 2 min och 53 s. Samtalstiden ska ligga på 2 minuter för fakturasamtalen. Tänk på att hålla samtalstiden nere.

Ha en Glad och solig påsk!”

Roligt är också hur supporten har flyttat runt – 5 olika ställen i byggnaden har jag hunnit sitta på – hej och hå, nya vyer hela tiden.

Jag minns även första gången jag fick ett ”Det får du göra sen!” från samtalsövervakningen när jag hade ett högpriosamtal, någon gång förra året.

Vem kan glömma vår contactcenterchef, som gick in med liv och lust, positiv attityd och härlig kämpaglöd och ut med dött stirrande blick mindre än fyra månader senare? Eller när fick vi en ny teamleader, som gick hem 16.58 varje dag, men skicka mail som detta i alla fall:

”Hej!

Jag hoppas att alla är införstådda med att det handlar om att hjälpas åt med köerna.

Om man slutar kl 23 och det är stor kö då så gäller det ju att hjälpas åt att plocka de samtalen som ligger även om det innebär att man måste stanna en liten stund till.

Igår var det 4 st som gick hem kl 23,00 och lämnade en kö på 15 personer till de två som satt kvar.

Alla har ett ansvar att kolla köerna innan man går hem, det gäller samma sak på alla uppdrag. Eftersom vi har öppet dygnet runt så blir det inte riktigt samma sak för oss som på de andra köerna, där de måste sitta kvar tills kön är slut. Det är självklart att ni inte ska stanna hela natten om det fortsätter att ringa på, men om alla igår hade stannat och tagit tex tre samtal till så hade det sett ut på ett helt annat sätt. Det tror jag att alla är medvetna om.

Jag vill att alla börjar ta ett större personligt ansvar för att vår statistik ser bra ut.

Om ni har några frågor ang detta så kom och fråga mig så ska jag förklara.”

Jag kommer ihåg en av de främsta problemlösarna vi hade på supporten, som när han slutade skickade detta:

”Hej alla supportare!

Nu tackar jag för mig och drar vidare.

Eftersom jag inte blivit erbjuden någon anställning här och blivit erbjuden ett jobb på TietoEnators helpdesk så jobbar jag min sista dag idag här på Contactcentret.

Jag kommer att sakna alla jobbarkompisar som man lärt känna här på Contactcentret. Och jag hoppas att deras arbetssituation kommer att förbättras nu i och med alla nya timanställda som kommer in för att avlasta dom tillsvidareanställda.

Det känns lite tråkigt att jag har jobbat här sen i augusti och frågat flera gånger om att bli provanställd och blivit nekad hela tiden, fast man vet att det behövs.

Hade jag blivit erbjuden en provanställning så hade jag kanske blivit kvar.”

Jag minns också hur en person på samtalsövervakningen i föraktfull ton sa ”Det var ingen förlust.” när vi pratade om ämnet. Sägs nog samma sak om mig redan där. §:cD Då vet man att man är BRA.

Vad kan man egentligen säga om ett företag som inom sex månader blir av med två chefer (supportteamleader och contactcenterchef) utan att ersätta dem – och ingen skillnad märks? §:cD

TeleNet24, fakturor, abuse, mail – men allt är ju så bra, så bra, och DET, det klarar minsann vi. Klipp kunden! Tjopp tjopp!

Visst är det underbart att inte vara en människa med egna tankar, egen vilja och egna planer? Visst är det skönt att vara en svarsmaskin, en kugge som ska veta sin plats? Tillbaka till gruvan troglodyter, annars viner piskan!

Anledningen till att jag försvinner nu är att en omorganisation sker på supporten. Två veckor innan får vi besked per mail att vi ska svara i telefon och jobba i skift igen. Jag kämpade länge och hårt för att få hamna på mail och jobba dagtid och utan telefonen. Jag var sjuk var tredje dag mot slutet, för skiftgången slog hårt mot mig. Jag fick sömnproblem, ätproblem, stresstörningar och rejäla depressioner.

Två veckor innan meddelar ledningen, via proxy, att det ska tillbaks till det gamla. Jag sa ifrån att jag skulle bara bli sjuk igen av de här förhållandena och fick som svar ett mail att om jag inte accepterade det skulle arbetsgivaren sparka mig för arbetsvägran. Diskussionsviljan var, som alla andra gånger, noll. Jag tröttnade och kopplade in facket. Arbetsgivaren gav med sig och sparkade mig för arbetsbrist.

Och det är sista dagen idag.

Jag går vidare till nya utmaningar, om man ska använda klyschan – peta mig i naveln och ägna mig åt långtidsarbetslöshet. §:c)

Jag vill tacka en person särskilt;

Bengt ”ärkepatriarken” Andersson

Kommer tid kommer råd. Och det har kommit mycket tid här. Och mycket råd. Andersson är helt i klass för sig själv här – mänsklig, trevlig, vänlig. En av de jag kommer sakna absolut mest på supporten och bland de bästa chefer jag någonsin haft. Förlåt för alla gliringar, Andersson. §:cP

Hejdå och tack för alla fina stunder som vi haft tillsammans. Vrålgarv och annat skoj.

Är det någon som vill ha lite kontakt med mig eller höra fler roliga anekdoter, tveka inte att kontakta mig:

Mail: vonadler@sko.miun.se

ICQ: 20936057

MSN: vonadler@hotmail.com

Y!: vonadler.bom

Ha det bäst allihop.

/Mats’

Jag skickar det till alla på supporten och några jag känner på de andra grupperna, noga med att exkludera alla chefer utom Andersson. Det börjar poppa in en del svar, de flesta forwardar jag bara till min hemmamail medan jag svarar på de sista mailen i min karriär på Contactcentret. Sedan har det gått två timmar och jag går bort till Fisk-Peder igen. Han släpper inte in mig, utan går till dörren och ger mig surmulet mina papper där.

”Du har skickat ut ett mail… Vi hade förväntat oss en viss lojalitet mot företaget och ett korrekt avslut.” säger han surt. Vafan, nu har han skitit i det blå skåpet, jag tänder till.

”Vadå lojalitet? Varför ska jag vara lojal mot ett företag som aldrig någons varit lojalt mot mig?” fräser jag tillbaka. Jag ser hur överraskad han är över reaktionen, men ger honom ingen chans att svara. ”Som när TeleNet24s säljare fulsålde på IKEA och ljög vitt och brett och jag fixade så vi tog var och när av varje kund och lovade ta säljarna i örat, så kunderna och TeleNet24 bräkte av lycka när de fick veta att vi var så måna om deras varumärke och jag fick SKIT av er i ledningen för att jag inte klarerat det med er först, fast varenda käft var på semester? Eller med ADSL-modemreturbordet som jag fixade, och fick skit för? Eller alla gånger man suttit kvar, hjälpt till, ställt upp när det ringt mycket? Aldrig ett ord till tack, aldrig någon uppskattning! Jag skulle kunna nämna tusen saker till, men det orkar jag fan inte, jag säger bara att ingen i ledningen har sagt ett ord till mig sedan jag skrev på papperet, medan Herbert från TeleNet24 minsann kom och tog i hand och önskade lycka till. Så du kan behålla din lojalitet.”

Han står tyst och flackar med blicken, kommer nog inte på något att svara riktigt.

”Skit samma. Nu har jag slutat. Adjö.” säger jag och ser hur det rycker i högerarmen på honom när han tvekar om han avskyr mig så mycket att han inte vill skaka han eller om han borde göra det ändå. Jag gör slut på hans kval genom att helt sonika vända ryggen åt honom och kliva iväg. Jag går tillbaka till supportsalen, tar min jacka, skakar hand med Andersson och Erik, morsar på folk i supportsalen och kundtjänstsalen och på tjocka Fia i receptionen innan jag för absolut sista gången någonsin öppnar den fula gråmålade dörren och kliver ut.

Det är en solig sommardag och den ljumma brisen doftar frist av gräs och maskrosor. Jag andas in och ut djupt. Jag är fri. Mina axlar är sneda, jag är dödstrött och har problem med sömnen, men jag är fri. Jag är överviktig och har knutar hårda som gevärskulor i axlar och skulderblad, men jag är fri. Skuldror och nacke värker, men jag är fri. Jag är pank och ska leva på runt 7 800 i månaden med en hyra på 4 000 och CSNs krav på återbetalningar av högsa studieskulder, men det spelar ingen som helst roll. För jag är fri.

JAG ÄR FRI! JAG ÄR FANIMIG, FÖR I GLÖDHETA HELVETE FRI!!

En euforisk känsla rusar genom mig och jag vänder mitt trötta ansikte mot den varma solen och ler när jag känner solens värme på kinderna. Det blir bra. Jag är fri.

Jag är fri, men jag har ändå saker att göra. När jag med jackan över axeln vandrar nerför gatan, sakta hemåt halar jag upp min mobiltelefon och slår ett nummer. Ett par toner, och sedan svar i andra änden.

”Elsa? Tjena, det är Mats…”

SLUT

- Inga fler inlägg, boken är slut -

Etiketter: ,

40 Kommentarer:

  • Underbart. Därtill ska tilläggas att autenticiteten i avskedsmailen stämmer till 95%!
    Jaha? Vad gör vi nu då? Känns lite som efterverkningarna i The Trueman Show när Jim Carrey kliver ut ur studion... Tack för god läsning!

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 02:34  

  • Tack Adlern! Det är med stor sorg som jag avslutar historien om Mats - men som tur är vet jag att framtiden för honom kommer att bli ljus. Nåt år på den Irländska ön för att senare slå sig ner i rofyllda Årsta ;) Jag önskar att Elsa är "öppen för förslag" vilket egentligen var det enda som saknades i berättelsen...

    Vi hörs närmare jul!

    // Le Tobe

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 07:45  

  • Tack Mats! Jag har inte kommenterat flitigt men läst varenda kapitel och nu känns det tomt att inte kunna se fram emot mer smaskiga detaljer från Contactcentret. Det känns också bra att veta att det gått bra för dig i verkligheten och att du, förhoppningsvis, trivs där du är nu. Men jag skulle vilja veta hur det gick med Elsa! ;-)
    Vila i frid Mats och jag höjer en bägare tjekiskt för en mycket bra tid tillsammans!

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 07:55  

  • Jag vet att det går bra! :-)
    Så till den milda grad att Mats börjar bli lite småborgerlig mot sin vilja...även om hjärtat alltid finns där för den svage och utsatte. Det är faktikst med sorg jag nu läst det sista...Jag upplever många känslor nu.... uppgivenhet för att inte kunna läsa mer, men samtidigt glädje för att Mats äntligen vann och lyckades bryta sig loss...
    Men hoppas alla håller med om att vi köper bloggen i tryckt form som bok. För jag kan inte tänka mig att något bokförlag skulle refusera detta manus. Tänk dig om alla contactcenters ledningar kunde läsa den som ett avskräckande exempel hur man behandlar sin personal.
    Jag ser med fruktan emot framtiden där en contactcentersgeneration ska bära samhället. Hur ska vi klara samhället när de äldre generationerna går i pension? På mitt arbete har de flesta jobbat i över 30 år, knappt några sjukdagar, vi har till och med en pensionär som är 68 som har jobbat extra hela detta år. Nu är hon ledig några veckor, sen ska hon jobba på en advokatbyrå i tre veckor, sen hos oss igen några veckor. Dessutom tar hon hand om sina barnbarn 3 halvdagar i veckan och leker med dom...hon låter dom inte titta på tv utan bygger koja etc. När jag som är själv kommer hem lägger jag mig i soffan o vilar. Det tycker jag är skrämmande och lite hemskt...Jag respekterar den äldre generationen för deras slit och nit i alla år.
    Kommer vår generation och yngre generationer att göra detta? Speciellt om man är 23 o har gått in i väggen! Vad lever vi i för samhälle då? Vi måste stanna upp och inse att det är livet vi lever och det inte alltid måste vara fyllt av fester, stoj, glam och långresor världen över. Jag menar inte av vi ska lida i det tysta..Men man kan ta livet för var det är...Jag gillar verkligen mitt jobb, dessutom älskar jag att prata med tanterna hur det var att jobba på en tingsrätt utan, fax, datorer och morderna kopiatorer. Höra hur de satte och motläste domar och smällde blyertspennan i bordet en gång för punkt och två gånger för kommatecken. Sen hur lyxigt det tyckte det var när elskrivmaskinen med raderknapp kom, hur underbart är inte det?! Vi lever i ett konsumentionssamhälle med slit och släng filosofi. Jag tror inte det är bra för oss.
    Over and out
    Daniel

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 08:22  

  • Jag ryser... :) Tack!

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 11:05  

  • Tack så väldigt mycket! Jag har läst den här boken aktivt sen kapitel tre och ja.. Helt enkelt väldigt bra. Återigen, tack så väldigt mycket för det här.

    By Blogger Kangaroo, at 13 december, 2007 11:06  

  • ..vilken resa va?! Det har varit extra kul att pressa "ormen" på vilka personerna i berättelsen verkligen varit såsom att Torped-Olga egentligen är två olika personer eller att "Sune Cawe" lätt kan pekas ut då han i verkliga livet har ett väldigt speciellt efternamn! Jag har t.o.m. nässlat mig in på Contactcentret nattetid bara för att få se hur det er ut där allt utspelat sig men hittade inte "Samtalsövervakningens" bunker!

    Nåja, nu skall det korrläsas igen..

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 11:26  

  • Lite sorgset att det slutar nu, men ganska bra tajming för de av oss som Contactcentret nu gör sig av med i samband med att de förlorar några uppdrag på grund av att de inte skötts tillräckligt bra. Njuter i fulla drag av den nyfunna friheten men så snart som den arbetsfria uppsägningstiden är över och det blir dags att leva på a-kassa så kanske minnena av misären blir lite dimmigare och man rent av saknar Contactcentret och alla jobbarkompisar.

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 14:34  

  • Vilket jäkla underbart avslut. Jag känner så väl igen den där euforiska frihetskänslan som infinner sig när man inser att det faktiskt är den allra sista gången man hör dörren till Helvetet slå igen efter sig. Min egen callcenter-sorti präglades dock av en viss overklighetskänsla, eftersom jag bara hade fått ett par timmar på mig att vänja mig vid tanken på att det var min sista dag. The wonders of bemanningsföretag - som inhyrd är man så fullkomligt rättslös att företaget kan göra sig av med en på dagen när de stressrelaterade hälsoproblemen börjar gå ut över ens förmåga att ljuga för kunderna i ett tillräckligt högt tempo.

    Det kommer att kännas tomt utan nya avsnitt från Contactcentret, att läsa den här bloggen har nästan varit en form av terapi. Trots att jag supporthorade i ett helt annat callcenter i en helt annan del av landet har igenkänningsfaktorn varit riktigt hög. Vilket i sig är lite skrämmande, det borde verkligen inte finnas ett enda sådant ställe, än mindre flera.

    Det hade ju varit kul att veta om det blev nåt med Elsa, dock. En epilog kanske...? ;)

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 15:05  

  • Gratulerar till att boken är klar!

    Tiden på Contactcentret fick avslutades med en seger (och minskad konflikträdsla!?) och erfarenheten har visat att Mats klarade sig mycket bra "ute i stora vida världen" =) Som en anonym sa tidigare, lite småborgerlig har Mats nog börjat bli, även om hjärtat klappar starkt för den enskilde människan ;-)

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 19:20  

  • Jäklar vilket avslut! Kanonläsning!

    Jag känner själv igen känslan, jag fick nyligen sluta på contactcentret själv pga arbetsbrist. Visserligen jobbar jag på ett annat contactcenter nu men jag följde bara Andersson och Andersson är ju alltid Andersson så honom kan man följa till vilket företag som helst. Det var inte bara jag utan i princip alla mina kollegor (flera som jobbat med Mats) som valde att följa honom dit. Det säger väl något om vilken bra och omtyckt chef han är, vilket Adler porträtterat så bra så många gånger i denna underbara följetong.

    Ett av mina favoritcitat är från kapitel 3 (forts 3)
    Andersson är contactcentrets backofficeansvarige och den enda med något innanför pannbenet på det här stället. Han ger aldrig upp. Oavsett hur mycket idiotiskt TeleNet24 och vår eminenta ledning kan hitta på står Andersson där och håller emot när deras elfenbenstorn håller på att falla. Det är vissa som tror att Andersson på egen hand håller det här ruttna vraket till skuta flytande.

    Det är så sant som det är sagt och sen Andersson slutade har skutan verkligen börjat ta in vatten och det förvånar mig inte om den får slagsida och sjunker inom sex månader.

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 20:13  

  • Ja javlar i min lilla talglåda! Stämmer in i hyllningskören.

    Men med risk att förstöra den lilla naivitet som ev kan finnas bland alla läsare: så här behandlar de flesta svenska företag sina anställda. Alltså inte bara kontaktcenter.

    Peez out

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 20:24  

  • Coluber: Javisst stämmer de? Jag kopierade in dem och ändrade bara lite namn och titlar. Du får väl läsa om boken och kommentera om det känns tomt. §:cP Eller tjata på mig att påbörja uppföljaren.

    Le Tobe: Ja, men han vågar fan RINGA till henne, och därifrån kanske det går att bygga något? Använd din fantasi. §:c)

    Duckham: Jag trics fint, och vad gäller Elsa så säger jag som till Le Tobe, använd fantasin. §:c) Den tjeckiska höjd till min ära uppskattar jag!

    Daniel: Tyst, jag är inte alls småborgerlig. I alla fall bara LITE. §:cP Ja, verkligen, två generationer bort, en helt annan värld. Men det finns vinnare och förlorare i den generationen också, de som slets ut i fabriker, dog tidigt eller sitter bittra, ensamma och sjuka på ålderdomshem.

    Anonym: Rys på! Det tar jag som en komplimang.

    Kangaroo: För all del, varsågod. Jag har haft roligt i skrivandet också, det är skönt att ha fått det ur systemet. Jag är glad att ha kunnat berätta callcenterhorans historia.

    "folke": Ja, det blir lite underlig timing, jag ska inte säga bra, eftersom en del ssäkert velat behålla jobbet (Vem fan försöker jag lura, jag är säker på att 95% av de sparkade är glada åt det). Du borde ha gått förbi Samtalsövervakningens bur, den ligger precis före det första fikautrymmet.

    Asfaltsflickan: Tack för komplimangen och grattis till ditt eget avslut. Bloggen har varit min enmans samtalsterapi för att bli av med bitterheten, och jag tycker mig ha lyckats. Vad gäller Elsa så tycker jag att faktumet att han faktiskt ringer henne är ett enormt steg bara det, Mats som är grundligt övertygat om sin egen oförmåga att attrahera. Vad gäller fortsättningen, ha fantasi, den är som du vill ha den. §:c)

    Tonni: Tack. Ja, det är en seger och du har korrekt analyserat den stora personlighetsförändringen mot slutet. Och jag förnekar fortfarande alla slags rykten om småborgerlighet, oavsett hur sanna de är. §;c)

    By Blogger von Adler, at 13 december, 2007 20:38  

  • Faaaen Adler.
    Det är ledsamt att det är slut.
    Men fyfan va mycket roligt man haft och så mycket man lidit och kännt igen sig under den här tiden.

    Jag minns fortfarande när bloggen började cirkulera på vårt callcenter och cheferna gick ut med mail och sade att sådana människor som du fanns inte på vårt företag. Och att du måste vara sjuk på något sätt som var så hatisk.

    Alla tekniker bara flinade och undrade vad dom rökte..
    Hursomhelst, tack för ett förjävla bra jobb, all cred till dig.

    Jag borde nog bjuda dig på nån bärs nere på svejken på söder som tack för all läsning, det är du fan värd! :)

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 20:52  

  • J: Ja, Andersson var den som höll skutan flytande, nu sjunker den i det grumliga vattnet. Bra citat, ibland blir jag förvånad av vad jag skrivit innan. §:cP

    Tråkel: Det går att hitta bättre arbetsgivare. Tack för kommentaren.

    By Blogger von Adler, at 13 december, 2007 20:54  

  • Lars: Början är kanske aningen FÖR hatisk, det ska jag korrigera när jag skrivit om. Men det är roligt att chefernas strika "information" inte köptes. Angående öl på Svejk, now we're cooking. §:cD

    By Blogger von Adler, at 13 december, 2007 20:55  

  • Tack som fan för en grym berättelse! Förgylt mången sömnlös natt för en urkramad nattarbetare. Känner igen mkt från min tid som callcenterhora men även i mitt nuvarande jobb på paketterminal finns det många beröringspunkter med det du skriver. Företag är ju som sagt företag oavsett vad de sysslar med och tenderar att likna varandra. Men vist håller med, det fins bra många grader i helvetet ;)

    Otroligt skönt att Mats reser sig från knäna och biter ifrån. Vilken styrka... och så inspirerande.

    Ja, ja. Mången tack för den här tiden!

    p.s Låt inte småborgerligheten gå ut för mkt över de tidigare kapitlens hat ;)

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 21:20  

  • En bok i bloggform var en genial ide du kom på. Inte riktigt en blog, och inte riktigt en bok heller = perfekt.

    Avslutningen var helt underbar, detta var det jag ville läsa. Du har lyckats porträttera karaktärerna riktigt bra. Torped-Olga hatar jag och jag blir sur när jag läser om hennes utspel. Anderssons laid-back hållning är också underhållande.

    Det jag undrar: Har detta gett dig några efterspel, som att någon chef från ditt förra contactcenter har bett dig stänga bloggen eller något liknande? Ut från det jag har läst så skulle jag tro att dom har kunnat komma med några tomma hot?

    Hursomhelst! Tack! igen! ha en god jul och ett gott nytt år!

    Och till er som fortfarande jobbar i callcenterträsket: Sitt inte där och vänta på ett annat jobb att söka. Säg upp dig, för då är du illa tvungen att hitta något annat, och är man en normal vettig människa så ordnar det sig till slut!

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 21:42  

  • Har hängt med nästan sen början och kan bara stämma in i hyllningskörerna. Jobbade själv i branschen under ca. ett år och kommer aldrig att glömma känslan när jag packade ihop och gick hem för sista gången. Nu jobbar jag i industrin med allt vad det innebär. Tunga lyft, långa skift, buller, kallt väder, varmt väder, smuts osv. osv. Men inte en enda gång har jag längtat tillbaka till telefonen.

    By Anonymous Anonym, at 13 december, 2007 22:01  

  • Tack Adler för den här berättelsen som har varit ett nöje att följa. Ibland har jag varit inne flera gånger per dag för att se om inte uppdateringar har kommit.

    Jag köper boken direkt när den gått till tryck! Kanske vore något att samla in en lista med intresseanmälningar att visa förlaget vilket intresse det finns?

    Har ett förslag till titel:

    "Klipp kunden!!!!1"

    By Anonymous Anonym, at 14 december, 2007 13:46  

  • "Klipp kunden!!!!1" :D klockrent! Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att det finns ett skriande behov av en sådan här bok verkligen publiceras.

    Häromveckan kom det en undersökning som visade att 80-talisterna var de med mest ryggont, vilket ledarkolumnen på DN förklarade med att de var lata. Det slog dem inte att unga är överrepresenterade bland de riktiga skitjobben i tjänstesektorn, de företag som inte bjuder på middag innan de våldtar dig i brummen.

    MVH "Peter Nyman"

    By Anonymous Anonym, at 14 december, 2007 18:03  

  • Jag lyfter på hatten för strålande läsning. Det har varit väldigt läsvärt och (tyvärr igenkännande) även för mig som inte har haft någon annan egen kontakt med contactcenter-branschen annat än som kund.
    Hoppas du får boken publicerad. Den behövs.

    By Anonymous Anonym, at 14 december, 2007 18:49  

  • Kurt-Åke: Nejdå, inte alltför mycket i alla fall. §;c) Nejdå, ingen fara.

    Strukt: Det absolut bästa med idén är ju att den fått mig att faktiskt sitta ner och skriva (nåja, nästan) varje vecka och därmed fått hela alltet klart! Jag har faktiskt inte hört pip från den tidigare arbetsgivaren (annat än från "Andersson" som garvat läppen av sig).

    Anonym: Industrin är ändå bättre, där får du ha dina tankar för dig själv även om du inte har din kropp. I callcentervärlden måste du ju koncentrera dig på vad kundfan säger.

    David: Varsågod, det har varit mitt nöje, faktiskt. Titeln jag tänkt mig är "Contactcenter: En callcenterhoras bekännelser", jag är inte säker på att "Klipp Kunden!!!!1" skulle framgå lika bra, men det är bra också.

    "Peter Nyman": Tjena, kul att du kommenterar också. Ja, jag reagerade också på den artikeln. Den äldre generationen har verkligen ingen som helst koll hur det är på botten i tjänstesektorns träsk.

    Uffe: Jag lyfter på hatten för visat intresse, det är roligt att höra att även de utanför branschen förstår och uppskattar boken och anser att den behövs! All heder!

    By Blogger von Adler, at 15 december, 2007 09:48  

  • Det är nu tre månader sen jag lyckades ta mig ifrån det helvete som är callcenter, och jag minns den euforiska känslan när man tog sitt första steg ut och bort.

    det är sorgligt att det är slut. Boken var en livboj under tiden man var på callcentret, för det fanns dom därute som visste hur man hade det, och en terapi nu tiden efter. än är jag inte botad från 2½ års konstant rövknullande, men är på god väg, och boken har varit en stor del i läkandet.
    Tack.

    //Stoffe

    By Blogger Trollet, at 15 december, 2007 15:40  

  • TAcK för Boken Adler11!!!!!!

    Ett lyckligt slut blev det också trots allt.
    Som jag sagt tidigare, det här är en bok som alla bör läsa.

    By Blogger Unknown, at 16 december, 2007 11:51  

  • Helt underbar läsning, även fast jag gör vad som helst för att inte tentaplugga för tillfället ^^

    Mycket bra skrivet, tack för många timmars underhållning!

    By Anonymous Anonym, at 16 december, 2007 12:24  

  • Som många andra stämmer jag in i hyllningskören! Nu har jag aldrig jobbat på callcenter, då jag tog examen på den tiden när det fortfarande fanns jobb. Men även som IT-konsult har man att göra med mer eller mindre besvärliga kunder som inte går att diskutera med, så jag kan i viss mån förstå den totala frustration som du skriver om.

    Sen så har din berättelse gett lite förklaring till de gånger jag själv ringt till support och man tycker man blivit avsnoppad mitt i sin detaljerade förklaring av problemet. "Klipp Kunden!!!!1"

    By Anonymous Anonym, at 17 december, 2007 06:58  

  • Starkt jobbat mannen.

    By Anonymous Anonym, at 17 december, 2007 21:08  

  • Trollet: Jag är glad att höra att boken hjälpt på vägen igenom och sedan ifrån skiten.

    Dan: Tack själv för att du läst den.

    Skvadern: Det där känner jag igen. Strumplådan behöver aldrig sorteras så mycket som när det är dags att tentaplugga. §:cP

    Joakim: Jag har sagt det förut, men säger det igen. Det är roligt att även folk utanför branschen uppskattar boken och förstår hur det är. Det är en mörk bransch som behöver exponeras för lite ljus.

    Fjellner: Tack.

    By Blogger von Adler, at 18 december, 2007 07:33  

  • OK, så jag är ju inte riktigt i branschen men jag har i alla fall bjudit på en öl på svejk.

    Den bästa öl jag någonsin har betalt/gett till någon annan. Du är så värd en öl Micke! och jag skulle gärna göra det igen!

    Contactcenter har hållt mig flytande och gett mig många goda skratt.

    tack!
    JG

    By Anonymous Anonym, at 22 december, 2007 03:15  

  • Va?? tog det slut redan?? Vad skall jag göra nu då på arbetstid? Måste jag ta samtal?

    Även jag jobbar på ett contactcenter, men i ett mycket mindre och trevligare än det du skriver. Dock inte tillräckligt trevligt för att jag skall stanna här för evigt...
    Tack så förskräckligt mycket för att jag fick läsa din blogg/bok även om det har gjort att jag har fått huvudvärk av allt stirrande på skärmen och att jag blev allmänt förvirrad när jag fick ett samtal mitt i läsningen och trodde att det skulle vara en TeleNet24 idiotkund och det visade sig vara en snäll kund.
    Visste du förresten att det finns en finlandssvensk fd stå upp komiker som heter Peter Nyman? så här ser han ut: http://fst.yle.fi/bettinas/bilder/peter.jpg dock har han tagit steget vidare in i tv:n och är mest programledare för diverse finska tråk program.
    Äh, nu skall jag sluta svamla och låta dig va i fred.

    Morjens!

    //santto
    santto@aland.net

    By Anonymous Anonym, at 10 mars, 2008 14:25  

  • Nu har jag äntligen läst det sista kaplitlet också. Fantastisk bok/blog! Jag hoppas verkligen att du kommer trycka den och samtidigt att jag får köpa ett par exemplar. Har endel människor som nog skulle uppskatta att läsa den ;)

    By Blogger Simon Wåhlin, at 13 mars, 2008 18:17  

  • Började läsa i torsdags och har läst ut boken... underbar! Var längesen jag läste en bra bok.

    /Kundtjänstarbetaren som blev sparkad i fredags pga graviditet. (Ja, de sa det rakt ut!)

    By Anonymous Anonym, at 20 april, 2008 22:58  

  • Strålande.

    By Anonymous Anonym, at 02 juli, 2008 09:41  

  • Strålande.

    By Anonymous Anonym, at 02 juli, 2008 09:41  

  • Strålande.

    By Anonymous Anonym, at 02 juli, 2008 09:41  

  • Strålande.

    By Anonymous Anonym, at 02 juli, 2008 09:41  

  • Det �r nu tredje g�ngen jag l�ser denna blogg-bok. Jag �r ledsen �ver att jag inte kommenterat ett enda inl�gg tidigare, men tro mig. Jag har uppskattat varenda kapitel. L�t mig r�tta mig f�r tidigare n�mnda beskrivning av denna ber�ttelse. Detta �r ingen bok. Det �r en BIBEL!

    /Kundtj�nst

    By Anonymous Anonym, at 16 september, 2008 11:01  

  • Har just sträckläst. Fantastisk och skrämmande! Har aldrig jobbat i branchen (tack i lov) men kommer definitivtha en annan attityd både när jag ringer upp och när jag blir uppringd.....

    Blev det någon tryckt bok?

    //H

    By Anonymous Anonym, at 01 juli, 2013 23:13  

  • Jag tyckte den här boken var jättebra och känns ungefär lika aktuell 2022. Även om du inte fått den publicerad kan jag garantera att vi är väldigt många som tyckt om den och är tacksamma för att du delat med dig av Mats "äventyr" gratis till oss.

    By Anonymous Anonym, at 07 september, 2022 17:05  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se