Contactcenter

29 december, 2006

Kapitel 9 (forts 4).


Leendet dör dock ganska fort. På skärmen har jag femton riktigt arga meddelanden från samtalsövervakningen. Jag klickar förstrött bort dem. Nu är de så arga att det inte spelar så mycket roll om jag är röd ett tag till, de kan inte bli så mycket argare. Ska jag ha en massa skit för saker jag inte rår för kan jag lika gärna ha lite roligt som jag RÅR för också i samma veva. Så jag kopplar mig inte grön, istället läser jag mina mail lite. Hm, dagens sjukfrånvarolista. Sju långtidssjukskrivna och tolv tillfälligt sjuka. Lite mer än tio procent. Det är som vanligt då, sjukfrånvaron brukar ligga därikring. Den skulle vara högre om inte alla timanställda inte räknades och om samma timanställda kunde sjukskriva sig på långtid istället för att säga upp sig.

”HELVETE!!” ryas det intensivt alldeles intill mig. Jag hoppar till i överraskning. Det är förstås Peter som har en riktigt dålig dag. Indieluggen hänger snett. Och polisongerna tycks spreta mer än vanligt, ett tydligt tecken på att han i frustration dragit i dem igen.

”FIKA! NU!!” ryter han och slår intenstivt upprepade gånger på min lägga-på-knapp, trots att jag inte ens har headsetet på mig.

”Visst, visst, lugna ner dig bara!” säger jag och ändrar min röd-status från ”möte” till ”rast”.

”Det enda som ska lugna ner sig här är TeleNet24s idioter till låtsaskunder. Medelst en försvarlig injektion med cyanid!” fortsätter Peter i upprört tonfall och vevar med armarna. Han grabbar tag i min ärm med en hand och rycker med mig från skrivbordet. Jag stapplar med och försöker återfå balansen medan Peter raskt drar mig genom kundtjänstsalen mot utgåengen, förbi fikarummet.

”Vafan, skulle vi inte fika?” säger jag och rycker irriterat i hans arm. Jag kan faktiskt gå själv utan att bli dragen. Jag märker hur en massa kundtjänstartjejer kollar upp och gapar åt den underliga processionen när jag tappar balansen och måste stappla efter Peter igen. Inte för att jag egentligen bryr mig om vad de tycker om mig, men lite djävla stolthet har man ju. Även om jag vet att jag är patetiskt föredrar jag att större delen av världen inte vet det. Uppenbarligen utvecklar man mer muskler av att polera kopparrör, bära hem socker och aktivt kol och hinka hembränt än av att trolla forum, äta hamburgare och slösurfa.

”Jag MÅSTE ha luft som inte är infekterad av det här förbannade företaget!” säger han och släpper min ärm när vi slutligen hunnit utanför den fula gråmålade dörren. Han kommer inte långt efter det utan slår sig ner på den kalla trappan och begraver ansiktet i händerna. Jag slår mig ner bredvid och ser först nu hur svullna hans händer är.

”Har du slagit nävarna i stenväggen nu igen?” säger jag och sänker ögonbrynen. Han kommer fan knäcka sina händer permanent om han fortsätter göra så varje gång en kund är obscent otrevlig.

”Den förtjänade det!” svarar han avfärdande och byter ämne illa kvickt. ”Varför, Mats? Varför?”

”Varför vadå?” frågar jag oförstående och slår mig ner bredvid honom. Stenen i trappan är full av fossiler, särskilt spetsiga snigelskal, och förbannat kall. Jag kan känna mitt feta arsle kylas av genom de tunna byxorna.

”Varför denna fullständiga idioti om att kunden alltid har rätt? Jag har för fan aldrig stött på en kundjävel som har rätt!” säger han och gnider sina röda och svullna händer.

”Fan vet jag?” svarar jag och rycker på axlarna så fettet på magen guppar.

”Det är ju bara i skitjobb kunden har rätt. Om du skriker inne på en bättre klädaffär kommer de att be dig avlägsna dig eftersom du stör de andra kunderna. Om du beter dig som ett svin på krogen åker du ut. På bättre banker kommer chefen och säger ’Hu vågar ni behandla min personal på det här viset? Vi är inte intresserade av att ha en person som inte kan kontrollera sig som klient. Var vänlig avsluta alla era affärer med oss!’ Varför händer det inte här?”

”För att vi kan utnyttjas, antar jag.” svarar jag lågt. ”För att TeleNet24 och Contactcentret tror att ständigt undvikande av konflikter är bättre än att ta dem direkt. Det är inte de som behöver lyssna på de skrikande kunderna och medge att de har rätt. Du vet, det jag inte behöver hantera finns inte. Det är väl någon slags missriktad idé om att det ska göra kunderna nöjda.”

”Kunden har alltid rätt, men får aldrig något åtgärdat av oss, för vi kan bara erkänna att de har rätt, inte gör något åt den felaktiga situationen. De som kan göra något behöver inte prata med kunderna och behöver inte anse att kunden alltid har rätt.” säger Peter, suckar och stirrar ner längs trappan med dess grå stensteg och alla fossiler.

”Vi är callcenterhoror, affärsvärldens kloak. Tar den i tarmen för TeleNet24s skull. Det är ett skitigt jobb, men någon måste göra det.” säger jag och rycker på axlarna.

”Men måste den någon vara just jag?” säger Peter och suckar igen. ”Jag behöver sprit.”

Etiketter: ,

13 Kommentarer:

  • Jag har läst alla hittils publicerade inlägg och är mycket imponerad av den dräpande nakna sanning som levereras om vår gamla arbetsgivare. "Shocking truth". Om än något förstärkt som jag ser det; på tv-kundtjänsten tror jag vi trots allt hade det bättre än support (och då är det illa!!). Cred ska du ha för språk och meningsbyggnad, och de historiska kopplingarna som ger berättelsen en ytterligare dimension! Ibland blir det dock lite för mycket "djävla flänsost" och dyl, men i övrigt kanon. Keep up the good work, hoppas Mussolini och Huszar (eller vad du kallade honom) läser!

    By Anonymous Anonym, at 29 december, 2006 18:04  

  • "Uppenbarligen utvecklar man mer muskler av att polera kopparrör, bära hem socker och aktivt kol och hinka hembränt än av att"

    Fast jag är alltmer nyfiken på hur den här meningen slutar... Vad är det Mats inte får muskler av? Spänningen är oliiiiiiidlig.

    By Anonymous Anonym, at 30 december, 2006 01:06  

  • f.d. tv-kundtjänst: Jo, något förstärkt är det ju - det är tre år inplockade på några veckor, det blir lite starkare då. Men bitterheten är äkta. Tack för kommentarerna!

    Anonym: Fan vad pinsamt, jag måste varit RIKTIGT trött när jag skrev det. Tack för påpekandet, det är fixat nu (tillsammans med två stavfel).

    By Blogger von Adler, at 30 december, 2006 01:15  

  • Ångest,maktlöshet,uppgivenhet,förakt är en dag på jobbet om man jobbar på ett callcenter. Det som skrivs här kan låta fabricerat på många sätt men jag det Mats beskriver är den äkta känslan vare sig Mussolini eller någon annan förnekar det.

    Många callcenters vill vara moderna i tänket kring deras anställda och allt vad personalvård och personal policys heter, men det är bara till synes fina ord på ett papper. I själva verket är det åter igen precis som Mats beskriver att de anställda på "golvet vid telefonerna" får ta den i tarmen för telenet24:as räkning.

    Fortsätt skriv !

    By Anonymous Anonym, at 30 december, 2006 14:45  

  • Contactcentret som ligger till grund för berättelsen har "personalvård" i form av att det arrangeras mycket personalfester. Personalchefen försöker på nåt sätt väga upp de dåliga arbetsförhållandena genom fester o dyl, vilket är kännetecknande för arbetsplatser med blaskig personalpolitik. Jämför "live hard/play hard"-kulturen inom organisationslära.

    By Anonymous Anonym, at 30 december, 2006 17:36  

  • Fy fan vad välskrivet det här var. Sjukt bra beskrivning av callcenterhelvetet. Har själv jobbat me skiten fast med försäljning av tele2´s ruttna abonemang och förval.

    En jeppe som arbetet på med liknande har skrivit en ganska bra berättelse om sina erfarenheter. Kanske kan vara värt att kolla närmare på.

    http://polkagris.nu/index.php?sida=text&id=6

    By Anonymous Anonym, at 01 januari, 2007 12:01  

  • Tack för kommentaren, kurt-åke. Och tack för länken från polkagris.

    By Blogger von Adler, at 03 januari, 2007 15:23  

  • Förbannat bra, Adler. :-)


    / Wanted

    By Anonymous Anonym, at 03 januari, 2007 18:14  

  • Är det möjligtvis ett av Östersunds största contactcenter som du har arbetat på? Känner igen dina historier om bla TLC och uppföljningen.

    By Anonymous Anonym, at 03 januari, 2007 20:55  

  • Mina läppar är förseglade, say no more, say no more, nudge nudge, wink, wink, you know... §;c)

    By Blogger von Adler, at 03 januari, 2007 21:33  

  • Riktigt bra blogg, läser den så fort den uppdateras.
    Kan du inte lägga in en "senaste inlägget"-länk brevid "nästa inlägg"-knappen?

    By Anonymous Anonym, at 04 januari, 2007 14:19  

  • När kommer nästa inlägg :P

    By Anonymous Anonym, at 04 januari, 2007 15:47  

  • Simon: Det är ju bara att gå till roten, alltså http://contactcentret.blogspot.com för att få senaste inlägget?

    anonymous: Precis nyss. §:c)

    By Blogger von Adler, at 04 januari, 2007 19:16  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se