Contactcenter

26 juli, 2007

Kapitel 14 (forts 2).


”Både och.” svarar jag. ”Allt, livet och universum är värt ett ’fyfan’ vid upprepade tillfällen.” Peter grymtar något ohörbart som svar, gör en grimas och sätter sig vid en dator och sedan sänker sig en surmulen bakfylletystnad över oss. Vi sitter alla och matar mail och svär över hur otroligt dumma vissa kunder är.

”Narva, 1700.” säger jag efter en timme eller så. ”Dessutom dags för flottig mat!” De andra håller med oc vi reser oss.

”Pizza?” undrar Erik.

”Funkar.” svarar Peter och går hjulbent mot dörren.

”Varför går du så konstigt?” undrar Andersson och stirrar med ena ögat stängt på Peters nya, rullande gång.

”Fia.” svarar han.

”Va?”

”Receptionstjejen. Fia.” förklarar Peter med en suck över att vi inte tycks fatta hans tankar. ”Hon må verka oskyldig och blyg där hon sitter, men djävlar vad med icke svärmorsanpassade leksaker hon har hemma hos sig. Och hon tycker uppenbarligen om att använda allihop också.” förklarar Peter och fortsätter ut ur backofficesalen. ”Hon är rätt skicklig med dem också.” mumlar han knappt hörbart sedan, som för sig själv utan att tänka på att vi hör.

Vi tre stannar upp och tittar på varandra. Tjocka receptionstjejen? Och Peter? Med diverse kinky verktyg? En och annan grimas anas i våra ansikten.

”Få de syndiga bilderna ur era hjärnor nu. Och ve den djävel som skrattar!” ryter Peter till och avslutar med en grimas, till hälften i smärta, till hälften i avsmak över oss. Det är dock till föga gagn eftersom vi alla tre fnissar som pårökta fjortisflickor redan nu och brister ut i skratt när han försöker rulta iväg indignerat med ringa framgång.

Vi kliver förbi Trendluder Ett, som sitter och har fått ett samtal.

”Ja, det är sant. Vi kan inte skicka ut tekniker på helgen.”

Jag böjer mig framåt för att se på hans skärm vad han har för samtal. Ett av stadsnäten.

”Ja, men det är privatabonnemang, då finns det inga marginaler för jourtekniker på helger och kvällar, de kostar helt enkelt för mycket…” han blir avbruten.

”Ja, men oavsett om du spelar nätpoker och har en viktig turnering så kan vi fortfarande inte skicka ut tekniker på helgen.” jag hör hur kunden säger något och ropar så högt att till och med jag hör, något i stil med ”Vad ska jag göra hela helgen!”

”Tja, du får väl läsa en bok eller något.” svarar Trendluder Ett och klämmer in ett ”Tack, hej!” och lägger på. Jag är chockad. Det var fan bästa kommentaren till en kund alla kategorier någonsin. Jag ger Trendluder Ett en rejäl klapp på axeln med köttig näve, så han hostar till och headsetet flyger av.

”Bästa djävla kommentaren på länge!” vrålar jag med ett garv och gör en tummen-upp gest åt hans förvånade ansikte när han vänder sig om för att se vad som slog honom, bokstavligt talat. Jag skyndar efter Peter, Erik och Andersson för att konsumera flott. Erik lånar en hundring av mig eftersom han glömt gå till bankomaten. Jag har flera stycken i plånboken för en gångs skull. Det gick mycket mindre pengar än tänkt igår, både för att jag åkte tidigt och för att jag fick så mycket ölbiljetter av Andersson. Vi klämmer i oss flottiga pizzor tillagade av en surmulen karl med den grövsta skäggstubb jag sett och flottigt vitt förkläde, och snart är vi tillbaka vid datorerna.

”Ah.” säger Andersson när han rapar högljutt. ”Nästan lika gott på vägen upp som på vägen ner. Cola och flott, precis vad kroppen behövde för att komma igång igen.”

Alla håller med och nickar, sedan återvänder vi till mailmatande. Det dröjer några timmar innan Peter reser på sig, sträcker sig så det knakar i så gott som alla leder och svär en svavelosande ed.

”Nej, nu djävlar är det nog.” säger han. ”Dags för öl! Mats?”

Jag tänker efter en kort stund. Kopparslagarna har gått i strejk och det suger lite i ena vänstra öltarmen. ”Jag är inte svår.” svarar jag.

”Andersson, Erik?” fortsätter Peter.

”Nej, jag har bilen. Dessutom är jag för gammal för tvådagars.” säger Andersson och skakar på huvudet.

”Jag är på.” svarar Erik.

”Bra, rör på fascistskjortan, få igång fläsket, vi drar på ’Simeon och Vasilijs’ NU!” ryter Peter.

Etiketter: ,

4 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se