Contactcenter

21 november, 2007

Kapitel 18 (forts 3).


Med ny stuns i stegen kliver jag tillbaka till backofficesalen. Väl där får jag gå igenom ord för ord vad som sades och vad som hände under ivriga ryggdunkningar och lyckönskningar. Det visar sig att Erik och Peter redan fått tjänster när jag var sjukskriven. Andersson ler brett och tycker att äntligen, äntligen blir det bra, nu blir det ordning och reda på mailen och så vidare. Det är underligt hur positiv han kan bli bara något litet går hans väg. Vi andra tror det när vi ser det, men han är schysst och kämpar för oss, så vi låter honom vara glad och jobbar vidare med mailen.

”Kolla!” utropar plötsligt Erik.

”Va?” får han ointresserat från Peter.

”In på ams.se, det ligger en annons ute från Contactcentret!”

”Va?” hörs det ur tre strupar och det knappras plötsligt intensivt på tangentborden.

”Jorå, under teknik.” säger Erik och nickar menande. ”Kvalificerade spännande tjänster. Vadå kvalificerade? En genomsnittsapa hade kunnat göra det vi gör. Och det enda som är spännande med våra jobb är att vänta på nästa sabotage från ledningen. Hur ska de djävlas med oss nästa gång, oh be still my heart!” säger Erik och tar sig för hjärtat i spelad upphetsning till allmän förtjusning.

”Jamen det här då?” säger Peter och skrattar. ”Du får jobba på ett expansivt, innovativt företag med några av Sveriges starkaste varumärken. Vi har högt i tak, är ett härligt gäng och håller till i toppmoderna lokaler mitt i centrum. Nu har Fisk-Peder låtit adjektiven flöda ur ordboken så den glöder!”

”Varför skriver de så? Det är ju så lite sant det kan bli?” säger Erik och skakar leendes på huvudet.

”Skulle man kunna få hit folk med sanningen?” svarar Andersson med en blandning mellan ett flin och en grimas.

”Det verkar vara någon slags regel. Ju sämre det är, desto större behov att påpeka hur bra det är.” säger jag med en nick. ”Vi lever i Konungariket Sverige, inte Fria Demokratiska Konstitutionella Konungariket Sverige. Jämför Demokratiska Republiken Kongo, Folkrepubliken Kina eller Tyska Demokratiska Republiken – DDR.”

”Haha, vi jobbar på DDR!” säger Erik förtjust och börjar humma falskt på Sovjetiska nationalsången.

”Vice VD är Erich Honecker och Samtalsövervakningen är STASI då.” säger Peter och skrattar. ”Det måste jag fan lägga upp på intranätet.

”Olga måste vara myndigheten för femårsplanens genomförande. Fin statistik, men egentligen har man producerat två spikar å tvåhundra ton var, när man presenterar resultatet på fyrahundra ton spik.” fortsätter jag och skrattar.

”Men vad är jag då?” kvider Andersson fram mellan skrattsalvorna.

”Du är den lite småförsupna och ganska sympatiska enmansdelegationen från Sovjetiska kommunistpartiets vänskapsavdelning, Anderssonov!” skrattar Peter och slår med handflatan i skivbordsytan så det smäller. ”Jag ska fanimig ta med min röda fana imorgon.” deklerar han till slut och reser sig.

Vafan? Är klockan redan fem? Ja, tiden går fort när man har roligt.

”Jag kommer in efter lunch imorgon, Andersson.” säger jag. ”Ska på fackutbildning på folkets hus.” lägger jag till när han ser förvirrat på mig.

”Ja, lär dig något och rensa upp i Fjollträsket!” säger Andersson med en vink när jag går hem.

- Nästa inlägg (tack för alla kommentarer!) -

Etiketter: ,

15 Kommentarer:

  • Krig är fred!
    Frihet är slaveri!
    Okunnighet är styrka!

    Jo, nyspråk är verkligen konstruktivt. I alla fall något som de gamla kommunisterna var bra på, och något som tyvärr inte dog ut med dem. Inte undra på att man är den cyniker som man är...

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 08:30  

  • "kommentera för i helvite"

    Har läst bloggen sedan day one. Så efter uppmaningen kommenterar jag.

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 08:36  

  • Så bra...som vanligt....

    Daniel

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 08:38  

  • Joakim: Mitt i prick! §:cP Contactcentret byter nog namn till DDR i boken efter detta.

    Adiz: Tack, roligt att höra att du läst länge. Det är trögt att klämma ur text varje dag (eller nåja, 4-5 ggr i veckan i alla fall), lite kommentarer eldar på viljan att få det hela färdigt.

    Daniel: Tack!

    By Blogger von Adler, at 22 november, 2007 09:28  

  • "Har läst bloggen sedan day one. Så efter uppmaningen kommenterar jag."

    Får väll göra det jag med då ;)

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 09:44  

  • "Har läst bloggen sedan day one. Så efter uppmaningen kommenterar jag."

    Får väll göra det jag med då ;"

    Samma här!

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 12:34  

  • Strukt och CDK: Tack! :)

    By Blogger von Adler, at 22 november, 2007 13:39  

  • Nästan så man blir sugen på att börja med privat-support...troligt!

    Bra skrivet, men lite lite tröst-öl va?

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 17:37  

  • Sweet! Hoppas fackutbildningen leder till nåt. Contactcentret bryter ju mot allt. Utom möjligtvis mordbrand då.

    Keep up the good work! Varje nytt inlägg ger fin vardagsflykt. Är in här varje dag.

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 17:41  

  • måste bara påpeka också att det är sjukt underhållande att läsa.. har jobbat i snart 4 år på ett callcenter med teknisksupport för en isp. Du beskriver ju allt så fantastiskt bra. Man skulle kunna tro att man läser om sitt eget liv typ ;)
    Den där cyniska bitterheten mot ondskan själv (arbetsgivaren) och djävulens lakejer (kunderna). Hurra för småsinta segrar som känns bra(bajsa på betald arbetstid)!

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 19:01  

  • Tråkel: Javisst, bjuder du?

    David: Inte djurplågeri heller. I alla fall om man utgår från att callcenterhoror är människor och inte djur.

    CDK: Tack så mycket för kommentaren, den värmer verkligen. Roligt (eller ja, du fattar) att fler delat samma öde och känt triumfen det innebär att bajsa på betald arbetstid. §;c)

    By Blogger von Adler, at 22 november, 2007 20:22  

  • För nått år sedan så fick jag sådan inspiration av dig att jag (trots 15 år i branchen och super anti) startade en egen blogg.
    Ett (1) inlägg blev det, sen insåg jag att det redan fanns en bitter kung, och la ner...

    http://datasupporten.blogspot.com/

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 20:59  

  • Adiz: Ja, du har flickvän att bråka med, så du förlorade nördkampen på walkover direkt. En äkta nörd har ingen flickvän som inte heter .jpg i efternamn. §;c)

    Ditt enda inlägg var dock riktigt bra, synd att du inte fortsatt. Sätt igång igen, jag ovar att jag läser!

    By Blogger von Adler, at 22 november, 2007 21:18  

  • Jag jobbade ju på Sykes i Sveg för några år sedan. Slutade 20 oktober 2004 då jag och flickvännen flyttade tillbaka till vårt hemland Norge.

    Jag tror det center jag jobbade på var bättre än det stället du jobbade på Adler, lite vettigare chefer / folk. Iallafall ut från det intryck jag får här. Hursomhelst, jag känner igen mig i mycket av det du skriver, och det är så ekstremt underhållande för mig som har jobbat med något liknande.

    Det värsta med min korta livshistora är att när jag flyttade till norge sökte jag alla jobb jag trodde jag kunde få... därav ett telefonsäljarjobb... japp, jag började jobba där, men jag stod inte ut alls. Telemarketing måste nog vara det värsta jobb en person kan utsätta sig för!.

    Nu har jag dock ett jobb jag stortrivs med! Fast anställd, lägenhet, bil, fru, och en tre månaders gammal grabb :) Så... ska inte skryta mer.

    Adler: Om du är i östersund någon gång vore det coolt att ta någon staropramen eller heinekken någonstans hehe...

    By Anonymous Anonym, at 22 november, 2007 22:09  

  • Har fått en del personer som bestämt hävdar att jag jobbat på Sykes, att de vet vem jag är, vem Torped-Olga är och så vidare. §:cP

    Telemarketer är verkligen snäppet värre än support och kundtjänst, snacka om att ALLTID bli totalt hatad. Men det menar ju Mats i kapitel 1, att han bara är det näst lägsta.

    Bil, fru och grabb slår du mig på, men det andra har jag, plus en riktigt fin lön. §:cD

    Lägg till mig på välfri chatklient så kan du få mitt nummer där så kan vi diskutera ett möte, jag är i Östersund då och då. En tjeckisk eller jämtlands bryggerier på Captain Cook är jag ALLTID öppen för. §:c)

    By Blogger von Adler, at 22 november, 2007 22:27  

Skicka en kommentar

<< Home


 
Bloggtoppen.se